نرگس محمدی و مسیح علینژاد در فهرست نامزدهای احتمالی جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۳

به‌دنبال اعلام تعداد نامزدهای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳، خبرگزاری‌های بین‌المللی از مسیح علینژاد و نرگس محمدی، دو فعال مدنی ایرانی، به عنوان نامزدهای احتمالی این جایزه نام بردند.

کمیته نروژی جایزه نوبل صلح در اسلو روز چهارشنبه سوم اسفند اعلام کرد که در مجموع ۳۰۵ نامزد برای دریافت این جایزه در سال جاری میلادی مشخص شده‌اند.

کمیته نوبل صلح نام نامزدها را فاش نکرده است. بر اساس اساسنامه آکادمی نوبل، اسامی نامزدها به‌مدت پنجاه سال مخفی می‌ماند. با این حال، کسانی که نامزدها را به آکادمی معرفی کرده‌اند، مختار هستند که هویت افراد معرفی شده‌ را فاش کنند.

کمیته نوبل صلح که در پایتخت نروژ مستقر است، اعلام کرد تعداد نامزدهای امسال کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۶ است. در آن سال ۳۷۶ نفر نامزد جایزه صلح نوبل شده بودند.

نامزدهای امسال را ۲۱۲ فرد حقیقی و ۹۳ شخصیت حقوقی تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه نوشت همانند سال گذشته، بسیاری از نامزدهای شناخته شده، مربوط به جنگ اوکراین هستند: از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای او گرفته تا دبیرکل ناتو و یک کارگروه اوکراینی که در زمینه تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای جنایات جنگی در اوکراین فعال است.

برخی از روس‌های منتقد پوتین، از جمله الکسی ناوالنی نیز در میان نامزدها هستند.

خبرگزاری فرانسه همچنین از مسیح علینژاد به‌دلیل فعالیت در کارزار ضدحجاب اجباری، «آزادی یواشکی من»، به عنوان یکی از نامزدهای جایزه نوبل صلح امسال نام برده است.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که هنریک اوردال، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو، روز اول فوریه فهرست نهایی خود را به عنوان افراد مورد نظرش برای جایزه نوبل صلح امسال معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، نام نرگس محمدی فعال حقوق بشر ایرانی در میان این فهرست به چشم می‌خورد. محبوبه سراج، فعال حقوق زنان افغان، نماینده میانمار در سازمان ملل متحد و دیوان بین‌المللی دادگستری از دیگر افراد این فهرست هستند.

اوردال گفت که سال جاری میلادی مصادف با هفتادوپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر است و فهرست او «منعکس‌کننده تمرکز به موقع و شایسته بر فعالان و مدافعان حقوق بشر است».

معرفی دو فعال زن ایرانی به عنوان نامزد نوبل صلح در حالی است که در جریان اعتراضات سراسری ایران، معترضان اعمال حجاب اجباری علیه زنان در ایران را محکوم کردند.

کمیته نروژی صلح نوبل سال گذشته جایزه خود را به یک فعال اهل بلاروس و دو نهاد مدنی در روسیه و اوکراین اهدا کرد.

نرگس محمدی که اکنون در زندان است چندی پیش یکی از برندگان جایزه بنیاد سوئدی اولاف پالمه شد.

هم نرگس محمدی و هم مسیح علینژاد، هر دو در اظهارات خود، بر ضرورت گذار از جمهوری اسلامی و تحقق دموکراسی و تضمین حقوق بشر در ایران تاکید کرده‌اند.

در میان ایرانیان، تاکنون فقط شیرین عبادی توانسته است که برنده جایزه صلح نوبل شود. خانم عبادی در سال ۲۰۰۳ برنده این جایزه شد.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *