دیلی تلگراف: آمریکا موافق تروریستی دانستن سپاه پاسداران از سوی بریتانیا نیست

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۴

در ۵ ماه گذشته، ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از این کشور، بارها با برگزاری تجمع‌های بزرگ در قلب اروپا و مقابل مقرهای اتحادیه اروپا، خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی این اتحادیه و تمامی کشورهای اروپایی شده‌اند

روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نوشته، آمریکا معتقد است که دولت بریتانیا می‌تواند نقشی کلیدی در ارتباط دیپلماتیک با حکومت ایران ایفا کند اما اگر سپاه پاسداران را غیرقانونی اعلام کند، این نقش تضعیف می‌شود.

براساس این گزارش، وزارت خارجه بریتانیا از این موضعگیری آمریکا برای مخالفت با وزارت کشور در مورد تروریستی خواندن سپاه پاسداران استفاده می‌کند هرچند آمریکا خود این نهاد را قبلا در دوره زمامداری دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است.

در صورت اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی، عضویت در آن، شرکت در نشست‌های آن، تشویق به حمایت از آن یا حمل علایم آن در ملاء عام جرم تلقی خوادهد شد.

دیلی تلگراف یادآور می‌شود که این نهاد پس از انقلاب بهمن ۵۷ تاسیس شد اما امروز به یک نیروی بزرگ نظامی، سیاسی و اقتصادی در ایران تبدیل شده است.

طرح قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی در بریتانیا برای اولین بار توسط دیلی تلگراف فاش شد که بعدا گزارش کرد که در این مورد بین مقامات دولتی اختلاف نظر وجود دارد.

وزارت کشور که مسئول امنیت ملی است برای تحریم سپاه فشار آورده و مدیر کل سازمان ضداطلاعات داخلی- ام آی ۵ – در ماه نوامبر گفت که در سال گذشته میلادی ده توطئه تروریستی مرتبط با ایران کشف شده که شامل ربودن یا قتل افراد ساکن دربریتانیا بوده است.

براساس این گزارش، وزارت خارجه نسبت به تروریستی دانستن سپاه هشدار داده و گفته است که معمولا گروه‌هایی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته‌اند که ارتباط رسمی با دولت‌ها نداشته‌اند اما سپاه پاسداران رسما یک نهاد دولتی جمهوری اسلامی است.

انتظار می رود ریشی سوناک، نخست وزیر، تصمیم نهایی در این مورد را اتخاذ کند اگرچه زمان آن مشخص نیست. قرار بود تصمیم در مورد تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماه گذشته اتخاذ شود اما اختلاف نظر در دولت این تصمیم را به تعویق انداخته است.

روز گذشته معاون وزارت کشور در امور امنیت داخلی در مجلس عوام به شدت از سرکوب آزادی رسانه‌ها توسط حکومت ایران انتقاد کرد.

او با اشاره به تهدید شبکه ایران اینترنشنال گفت «آزادی مطبوعات در قلب آزادی‌های ما قرار دارد و تلاش‌ تهران برای ساکت کردن ایران اینترنشنال، حمله مستقیم به آزادی‌های ما و تلاشی برای تضعیف حاکمیت ماست اما آنها شکست خواهند خورد.»

روزنامه دیلی تلگراف گفته است که در داخل دولت آمریکا هم در مورد توصیه به بریتانیا برای خودداری از تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران وحدت نظر وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، یکی از مقامات آمریکایی طرفدار تروریستی دانستن سپاه پاسداران گفته است که این استدلال که تروریستی خواندن سپاه پاسداران باعث تضعیف نقش بریتانیا می‌شود استدلالی مهمل است.

هنوز مقامات دولتی بریتانیا و آمریکا در مورد گزارش دیلی تلگراف اظهار نظری نکرده‌اند.

دو هفته پیش هم نشریه تایمز در گزارشی مشابه نوشته بود طرح دولت بریتانیا برای تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران به تعویق افتاده است.

به نوشته تایمز وزارت خارجه بریتانیا «به لزوم باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی» با جمهوری اسلامی اعتقاد دارد. منابع نشریه تایمز گفته‌اند که وزارت خارجه بریتانیا «نگران نوع تعریف این مسئله است که چگونه یک سازمان دولتی را می‌توان تروریستی تعریف کرد».

اکنون هم دیلی تلگراف در حالی از عدم تمایل واشنگتن برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی بریتانیا نوشته که در ۵ ماه گذشته، ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از این کشور، بارها با برگزاری تجمع‌های بزرگ در قلب اروپا و مقابل مقرهای اتحادیه اروپا، خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی این اتحادیه و تمامی کشورهای اروپایی شده‌اند.

مخالفان جمهوری اسلامی علاوه بر تاکید بر نقش مستقیم و محوری سپاه پاسداران در سرکوب خشن و خونین معترضان در داخل ایران، بر سیطره این نیروی نظامی بر ارکان اقتصاد و سیاست و حتی ورزش و فرهنگ ایران تاکید دارند و با اشاره به فعالیت‌های گسترده سپاه در خارج از مرزهای این کشور و کمک به روسیه در جنگ اوکراین به دولت‌های اروپایی هشدار داده‌اند که «مماشات» با سپاه به نفع امنیت اروپا هم نیست.

همین امروز، چهارشنبه ۲۲ فوریه، هم مخالفان جمهوری اسلامی با برگزاری تجمعی در رم ایتالیا و سمیناری در استکهلم سوئد خواستار تروریستی خواندن سپاه از سوی کشورهای بلوک غرب شدند.

بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *