نرگس محمدی: در هر دو مورد تعرض جنسی و شکنجه حاضر به شهادت هستم

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۲

همزمان با رد وجود تعرض و تجاوز به زنان در زندان‌ها از سوی وزیر خارجه ایران، نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی، در نامه‌ای اعلام کرد که حاضر به ادای شهادت درباره این گونه رخدادهاست.

خانم محمدی در نامه‌ای که از زندان منتشر کرده و به دست رادیوفردا رسیده است، ضمن «دروغ» خواندن ادعاهای حقوق بشری حسین امیرعبداللهیان گفت: «در چند ماه گذشته بازداشت‌شدگانی را به بند زنان زندان اوین آورده‌اند که مورد تعرض جنسی فیزیکی و شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند که ما شاهد آثار جسمی بر جای مانده بر تن‌شان بوده‌ایم.»

این فعال مدنی در ادامه به مورد مهوش شهریاری، شاعر و نویسنده بهائی، اشاره کرده است که به گفته او «با داشتن ۷۰ سال سن و گذراندن ۱۰ سال حبس چندی پیش دوباره بدون هیچ دلیل و مدرک قانونی بازداشت و پنج ماه در سلول‌های انفرادی ۲۰۹ متحمل حبس، شکنجه روانی و جسمی همچنین مشکلات و آسیب‌های جدی» شده است.

خانم محمدی در ادامه تأکید کرده است که به‌ عنوان «هم‌بندی» و «شاهد» در هر دو مورد تعرض جنسی فیزیکی و شکنجه جسمی «حاضر به ادای شهادت در هر مکانی» است.

در جریان بازداشت گسترده معترضان در بیش از پنج ماه گذشته، گزارش‌های متعددی از تجاوز و تعرض به زنان از سوی مأموران حکومتی در زندان‌ها منتشر شد.

در همین رابطه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز اوایل ماه آذر یک گزارشی تحقیقی منتشر کرد.

در واکنش به پخش این گزارش، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با این شبکه، این گزارش‌ها را «جهت‌دار و نادرست» توصیف کرد و گفت که نمی‌تواند این موضوع را تأیید کند و ادعاهای «بی‌مبنای» بسیاری شبیه به این مطرح است.

اما انکار وزیر خارجه ایران در حالی است که شماری از زنان زندانی و فعال حقوق بشر از جمله نسرین ستوده نیز به صراحت در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند و ویدئوهایی از تعرض فاحش به زنان معترض در خیابان از سوی ماموران پلیس در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خانم محمدی پیشتر هم در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، «تعرض به زنان حین بازداشت و در بازداشتگاه‌ها» را «بخشی از برنامه سرکوب» جمهوری اسلامی علیه زنان معترض و مبارز خوانده بود.

مولوی عبدالحمید، پرنفوذترین روحانی سنی‌مذهب ایران، نیز در ماه‌های اخیر بارها از «تجاوز جنسی» و «شکنجه‌های سنگین» در زندان‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *