دورخیز روس‌ها برای اتصال به بنادر جنوبی ایران

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۳

با تغییر مناسبات جهانی روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین حالا این کشور به دنبال توسعه مناسبات خود با ایران و دستیابی به آبهای آزاد از طریق بنادر جنوبی ایران است.

به گزارش خبرگزاری «ایلنا» مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در همین رابطه گفت: «روس‌ها به شدت به دنبال ترانزیت از مسیر ایران هستند به طوری که برنامه ترانزیت ١٠٠ میلیون تن کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب و مسیر ایران را دارند و اساسا هنوز ترانزیت روسیه از مسیر ایران شروع نشده‌ است.»

عیسی فرهادی همچنین از راه اندازی پایگاه کالاهای روسی در استان گیلان خبر داد و گفت: «محدوده‌ای را در ایستگاه پیربازار به کالاهای روسی اختصاص دادیم که هاب کالای روسیه خواهد بود و روس‌ها از این منطقه کالاهای خود را به سراسر دنیا ارسال خواهند کرد.»

به گفته او «روسیه قول داده در مرحله اول تا ٣٠ میلیون تن کالا را از مسیر بندر کاسپین و در مسیر کریدور شمال جنوب تردد دهد و این ظرفیت در بندر کاسپین ایجاد شده‌است.»

در آبان ماه سال جاری هیات اقتصادی روسی به ایران سفر کرد و با تاجران ایرانی به مذاکره نشست. بنابر گزارش رسانه‌های ایران، فعالان اقتصادی روسیه و ایران می‌‌‌گویند برای گسترش ‌‌‌بیشتر روابط مصمم هستند.

در همایشی که در همان روزها برگزار شد و نام ایران و روسیه را بر خود داشت، فعالان بخش خصوصی و مقام‌‌‌های دولتی ایرانی و روسی بر افزایش سطح همکاری‌‌‌ها تاکید کردند.

از جمله موضوعاتی که شرکت‌کنندگان در آن همایش به آن پرداختند کریدور شمال‌‌‌جنوب، توافق تجارت آزاد، فعال‌کردن کریدور سبز، ارتقای سطح زیرساخت‌‌‌ها و سهولت صدور روادید مهم‌ترین موارد مورد اشاره دو طرف بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *