قحطی ارز و غذا علت عادی شدن مناسبات ایران و عربستان بوده است؟

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۹

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، خبر داد که با پشتیبانی و وساطت چین، ایران و عربستان مناسبات خود را عادی کردند و دو کشور تا دو ماه دیگر سفارتخانه‌‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر بازگشایی خواهند نمود. ایران و عربستان در اطلاعیه‌ای که به این مناسبت منتشر کردند از چین و عمان به خاطرتلاش‌هایشان برای عادی شدن مناسبات تهران و ریاض تشکر کردند. دولت‌های ایران و عربستان موارد توافقات خود را اعلام نکرده‌اند. دو کشور مذاکرات خود را امروز در پکن به پایان رساندند.

به گفتۀ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی، در مذاکره با عربستان، علی شمخانی مستقیماً علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی ایران، را نمایندگی می‌کرده است.

پیشتر سایت خبری “نورنیوز” نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در صفحۀ توئیتر خود نوشته بود که دبیر این شورا، علی شمخانی، چند روزی است در یک کشور خارجی سرگرم مذاکراتی است که نتایج آن تحولات مهمی را رقم خواهند زد. این منبع از محل و از موضوع دقیق این مذاکرات سخنی نگفته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی “مناواچ”، علی شمخانی در اواخر فوریه گذشته پس از ملاقات با واردکنندگان مواد غذایی و دامی و نمایندگان وزارت کشاورزی در نامه‌ای به دولت رئیسی نسبت به وقوع قحطی و افزایش شدید قیمت های فرآورده‌های دامی از قبیل سویا، ذرت، جو … و تاثیر مخرب آنها بر افزایش شدید قیمت گوشت و لبنیات هشدار داده بود.

همین منبع تصریح کرده است که در نبود ارز  حکومت قادر به تأمین منابع واردات مواد غذایی و دامی نبوده و کشتی های حامل این فرآورده‌ها، محموله های خود را در بنادر ایران ترخیص نمی‌کنند.

به گزارش “مناواچ” وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در بیست و یکم فوریه گذشته در نامه‌ای به دولت رئیسی ضمن تأئید این مطلب نسبت به پی آمدهای اجتماعی و اقتصادی این وضع هشدار داده بود. روی هم از سپتامبر گذشته هشت کشتی حامل هشت میلیون تن مواد غذایی و دامی موفق به ترخیص کالاهای خود در بنادر ایران نشده‌اند، زیرا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ناتوان از پرداخت ارز مورد نیاز این اقدام بوده است. در نبود ارز  نیز  ارزش ریال در برابر دلار از سپتامبر گذشته تاکنون بیش از صد در صد کاهش یافته است.

در نامه‌ای جداگانه، محمد کاظمی، معاون سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خطاب به محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، هشدار داده بود که به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها و بعضاً قحطی مایحتاج عمومی، تنش‌های اجتماعی رو به افزایش است و ممکن است به اعتراض‌های بزرگ بینجامند.

در ژانویه گذشته دولت آمریکا پانزده بانک وابسته به سپاه پاسداران را در عراق تحریم و با این اقدام مبالغ هنگفتی از درآمدهای جمهوری اسلامی ایران را از محل پولشویی و دور زدن تحریم ها مسدود کرد.

امروز نوزدهم اسفند ماه خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، خبر دادند که پانصد میلیون دلار از دارایی های مسدود شدۀ ایران در بانک مرکزی عراق آزاد شده است. بانک مرکزی عراق تحت نظارت خزانه‌داری آمریکا است و تصمیم‌های خود را با موافقت این کشور اتخاذ می‌کند.
ناصر اعتمادی
رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *