چهارشنبه‌سوری به یکی از گسترده‌ترین اعتراضات ضد حکومتی تبدیل شد

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۴

 در تهران و ده‌ها شهر ایران شعارهای مرگ بر دیکتاتور طنین‌انداز شد

مردم معترض در تهران و بیشتر مراکز استان‌ها از جمله سنندج، اصفهان، کرج، رشت، مشهد، ساری، اردبیل، همدان، شیراز، تبریز، ارومیه، شهرکرد، کرمانشاه، اراک، بندرعباس و همچنین شهرهای سقز، مهاباد، شهریار، اسلامشهر، جوانرود، دیواندره، کامیاران، شاهین‌دژه، لاهیجان، قائم‌شهر و ده‌ها شهر دیگر در سراسر ایران، چهارشنبه‌سوری را به یکی از گسترده‌ترین اعتراضات علیه جمهوری اسلامی تبدیل کردند و با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» از این مراسم باستانی برای ادامه اعتراضات ضد حکومتی استفاده کردند.

مردم معترض در ستارخان نیز با روشن کردن آتش، چهارشنبه‌سوری را با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» برگزار کردند.

در خانی‌آباد، از محله‌های قدیمی و پرجمعیت در جنوب تهران، مردم معترض در چهارشنبه‌سوری با روشن کردن آتش و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، شعار «رضا شاه روحت شاد» را فریاد کردند.

در شهرک اکباتان، مردم معترض با سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، شعارهایی در حمایت از میلاد آرمون، از جوانان بازداشت شده این شهرک سردادند. یورش نیروهای سرکوبگر سبب دفاع مردم معترض شد که به فرار نیروهای سرکوبگر منجر شد.

جمعیت گسترده‌ای از مردم در منطقه صادقیه تهران همزمان با چهارشنبه سوری ضمن روشن کردن آتش، به سردادن شعارهایی ضد جمهوری اسلامی از جمله «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

تهرانپارس و نارمک در شرق تهران سه‌شنبه شب همزمان با چهارشنبه‌سوری صحنه اعتراضات یکپارچه مردم معترض بود. دخالت نیروهای سرکوب‌گر موتورسوار در این منطقه منجر به درگیری‌هایی بین جوانان و نیروی یگان‌ویژه شد و جوانان معترض ضمن سردادن شعار علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی، به هنگام حرکت نیروهای موتوری یگان ویژه، ده‌ها نارنجک دستی را به سوی این نیروها پرتاب کردند که سبب فرار نیروهای یگان ویژه از برابر مردم شد.

در هفت‌حوض نارمک نیز زنان و جوانان با روشن کردن آتش و پخش موسیقی و رقص، شعارهای علیه جمهوری اسلامی، «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

تعدادی از زنان معترض در تهران نیز در مقابل زندان اوین تجمع کرده و ضمن رقص شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» را فریاد کردند.

در منطقه گیشا جمعیتی گسترده‌ای از مردم با روشن کردن آتش و برگزاری چهارشنبه سوری شعار «زن، زندگی، آزادی» سردادند. شعارهای ضد حکومتی بخش دیگری از اعتراضات چهارشنبه سوری در گیشا بود.

منطقه نظام‌آباد تهران از محله‌های پرجمعیت پایتخت نیز در چهارشنبه سوری شاهد اعتراضات گسترده و شعارهای مردم علیه جمهوری اسلامی بود. جوانان این منطقه با روشن کردن آتش و بستن خیابان‌ها، اجازه ورود نیروهای سرکوبگر به این محله را ندادند.

شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» از شعارهای است که در چهارشنبه‌سوری هزاران نفر آن را در محله نظام آباد تهران فریاد کردند.

در شهرزیبا، واقع در غرب تهران، نیز همزمان با چهارشنبه‌سوزی جمعیت گسترده‌ای در مقابل منزل حمیدرضا روحانی، دانشجوی کشته شده، تجمع کرده و ضمن سردادن شعار «حمیدرضا روحت شاد»، شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد زدند.

در سعادت‌آباد تهران مردم معترض با روشن کردن آتش و به آتش کشیدن عکس‌های خامنه‌ای و خمینی، و شعار «آزادی، آزادی، آزادی، سردادند.

محله فلاح در منطقه هفده تهران و محله نازی‌آباد در منطقه شانزده تهران نیز همزمان با چهارشنبه‌سوری به صحنه اعتراضات مردمی و شعارهای ضد حکومتی تبدیل شدند. مردم با روشن کردن آتش و جوانان با پرتاب نارنج دستی اجازه حضور نیروهای سرکوبگر در بیشتر مناطق این محله‌ها را ندادند.

مردم در وحیدیه تهران با وجود شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای سرکوبگر، اقدام به مقاومت کرده و این نیروها را عقب راندند و به سردادن شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» پرداختند.

در میرداماد نیز مردم معترض ضمن روشن کردن آتش، چهارشنبه سوری را با پخش و همخوانی ترانه «برای» شروین حاجی‌پور و سردادن شعارهای ضد حکومتی برگزار کردند.

شهرهای استان تهران از جمله شهریار، اسلامشهر، پردیس، گلستان، نسیم شهر، رباط کریم و همچنین مناطقی چون شهرک باقری، تهرانسر، پردیس نیز همزمان با چهارشنبه‌سوری شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه جمهوری اسلامی بودند.

چهارشنبه‌سوری اعتراضی در ده‌ها شهر سراسر ایران

بنابر ویدیوهای رسیده به ایندیپندنت فارسی، مردم معترض در شهر سنندج مرکز استان کردستان در جریان برگزاری چهارشنبه سوری با روشن کردن آتش و تجمع در مناطق مختلف ایران شهر، شعارهایی چون «مرگ برخامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در شهر سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز مردم این شهر در چهارشنبه‌سوری با روشن کردن آتش و تجمع‌های گسترده در محله‌های مختلف این شهر شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» و شعارهای ضد حکومتی را فریاد کردند.

نوجوانان و جوانان معترض در این شهر با پرتاب نارنجک‌های دستی در چد مورد مقابل یورش نیروهای سرکوبگر اقدام به دفاع از خود کردند.

در شهرهای دیواندره و کامیاران در استان کردستان نیز جمعیت گسترده‌ای از مردم ضمن برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سردادند.

مناطق مختلفی از شهر زاهدان نیز با تجمع و برپایی آتش در چهارشنبه‌سوری به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی پرداختند.

در شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز مردم چهارشنبه‌سوری را به صحنه اعتراضات ضد حکومتی تبدیل کردند. جمعی از زنان جوان در شهرکرد با روشن کردن آتش در مناطق مرکزی این شهر با برداشتن حجاب اجباری اقدام به رقصیدن کردند.

مردم شاهین‌دژ، مهاباد و ارومیه در استان آذربایجان غربی نیز با برپایی تجمع‌های گسترده و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی، چهارشنبه‌سوری را به صحنه اعتراضات ضد حکومتی تبدیل کردند.

در مناطق مختلفی از شهر کرج از جمله گوهردشت، گلشهر، فردیس و عظیمیه نیز مردم معترض همزمان با برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سردادند.

در شهر رشت هزاران نفر از مردم همزمان با برگزاری چهارشنبه‌سوری در مناطق مختلف این شهر در میدان شهرداری، میدان مرکزی این شهر، تجمع کرده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای سردادند.

مناطق مختلفی از شهر شیراز در استان فارس، ساری و قائم‌شهر در استان مازندران، شهر اردبیل مرکز استان اردبیل، شهر همدان مرکز استان همدان، تبریز مرکز آذربایجان شرقی، شهرهای کرمانشاه و جوانرود در استان کرمانشاه، شهر ایلام، مشهد مرک خراسان رضوی و بندرعباس مرکز استان هرمزگان نیز شامگاه سه‌شنبه شاهد چهارشنبه‌سوری اعتراضی و طنین‌آنداز شدن شعارهای ضد حکومتی مردم معترض بودند.

در چندین منطقه شهر اصفهان نیز مردم معترض همزمان با چهارشنبه‌سوری اقدام به سردادن شعارهای ضد جمهوری اسلامی کردند. در خیابان خاقانی اصفهان جمعیت گسترده‌ای از مردم معترض شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی» سردادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *