تجمع کارگران هفت‌تپه در اعتراض به تعیین دستمزد ۵ میلیونی با وجود خط فقر ۲۰ میلیون تومانی

By | ۱۴۰۲-۰۱-۰۶

کارگران معترض هفت‌تپه: همه کارگران سراسر کشور را به کارزار اعتراض علیه دستمزد ظالمانه و وضعیت فلاکت‌باری که برای ما ایجاد کرده‌اند، دعوت می‌کنیم

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز شنبه در پنجمین روز از سال نو در اعتراض به دستمزد تعیین‌شده از طرف شورای عالی کار، ضمن برگزاری تجمع، آن را «دستمزد ظالمانه» خواندند.

شورای عالی کار در آخرین روزهای اسفندماه با وجود تورم نقطه‌به‌نقطه ۵۳.۷ درصدی بهمن ماه و تورم افسار گسیخته مواد غذایی، حداقل دستمزدِ کارگران را نسبت به سال قبل ۲۷درصد افزایش داد و پایه مزد ماهانه کارگران را ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومان اعلام کرد.

این اقدام شورای عالی کار با اعتراض‌ها و مخالفت‌ کارگران مواجه شده و برخی تشکل‌های کارگری در بیانیه‌هایی اعلام کردند که به آن اعتراض خواهند کرد و تجمع روز شنبه کارگران نیشکر هفت‌تپه اولین اعتراض میدانی به این مصوبه است.

در جریان این تجمع اعتراضی، کارگران نیشکر هفت‌تپه همچنین خواهان اجرای «همسان‌سازی حقوق‌ها»، «رفع مشکل منازل سازمانی»، «تبدیل قرارداد کارگران فصلی»، رفع مشکلات کارگران در بخش‌های مختلف این شرکت و همچنین «بازگشت به کار اسماعیل بخشی» شدند.

چند روز بعد از تصویب حداقل دستمزد حدود پنج میلیون تومان در شورای عالی کار که اعتراض تشکل‌های کارگری را برانگیخت، اولین تجمع اعتراضی به این مصوبه روز پنجم فروردین ماه ۱۴۰۲ از طرف کارگران نیشکر هفت‌تپه شکل گرفت.

تجمع کارگران هفت‌تپه در حالی برگزار شد که این کارگران در آخرین روز اسفند ماه و به دنبال اعلام میزان دستمزد تعیین‌شده برای کارگران در سال ۱۴۰۲،  از طریق «کانال مستقل کارگران هفت‌تپه» اعلام کرده بودند که روز پنجم فروردین تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

در جریان این تجمع، تعدادی از فعالان کارگری هفت‌تپه طی سخنانی در جمع کارگران معترض، به تورم بسیار بالا، هزینه بالای سبد معیشتی و گرانی روزافزون مواد غذایی و هزینه مسکن و دیگر مسائل اشاره کردند و دستمزد تعیین‌شده برای کارگران از طرف شورای عالی کار را «دستمزد ظالمانه» توصیف کردند که حتی بخش ناچیزی از هزینه‌های خانوارهای کارگری را پوشش نمی‌دهد.

کارگران هفت‌تپه در تجمع اعتراضی روز شنبه ۵ فروردین ماه خود همچنین از دیگر کارگران سراسر کشور دعوت کردند که علاوه بر صدور بیانیه‌های اعتراضی، «به صورت عملی هم دست به اعتراض زده و به نحو و شکل‌های ممکن و مناسبی که صلاح می‌دانند علیه مصوبه دستمزدی اقدام و اعتراض کنند».

در بیانیه‌ تجمع اعتراضی روز پنجم فروردین ماه کارگران هفت‌تپه آمده است: «دستمزد چند برابر زیر خط فقر که در واقع صدور حکمی جدید برای مرگ تدریجی و انسداد کامل معیشت و زندگی کارگران است، مورد اعتراض گروه‌های مختلف همکاران در سراسر کشور قرار گرفته است و در حالی که خط فقر بالای ۲۰ میلیون تومان است، اما شورای عالی ضدکارگری مبلغ حداقل دستمزد ماهیانه را در حدود ۵ میلیون تومان تصویب کرده است.»

کارگران معترض در ادامه بیانیه خود افزوند: «ما در هفت تپه، کلید اولین اعتراض‌های میدانی در این زمینه را زدیم و از شما نیز دعوت می‌کنیم که به کارزار اعتراض به این دستمزد مصوبه بپیوندید» و «هر کدام با ابتکار خود دست به اعتراض عملی و میدانی بزنید».

در بیانیه کارگران معترض هفت‌تپه با تاکید بر اینکه «بدون اتحاد و اعتراض عملی نمی‌توان این وضعیت فلاکت بار را تغییر داد»، آمده است: «ما روز پنجم فروردین تجمع اعتراضی در هفت‌تپه برگزار کردیم که به‌عنوان بخش کوچکی از خانواده بزرگ طبقه کارگر در ایران اعلام کنیم نه تنها به صورت بیانیه و نوشته و اطلاعیه با دستمزد خط مرگ مخالفیم بلکه عملا و به نیروی متحدانه کارگری علیه آن مبارزه خواهیم کرد و از همه کارگران سراسر کشور دعوت می‌کنیم به کارزار عملی مقابله با این دستمزد و وضعیت فلاکت‌باری که برای ما ایجاد کرده‌اند، بپیوندند.»

کارگران هفت‌تپه از منسجم‌ترین تشکل‌های کارگری ایران‌اند و با وجود سرکوب شدید و بازداشت‌های گسترده و فشارهای مکرر دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، آن‌ها پیشتاز اعتراض‌ها در یک دهه گذشته بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *