آمادگی بازنشستگان، کارگران و معلمان برای برگزاری تجمع متحد

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۳

بازنشستگان شهر شوش در بیانیه‌ای خواستار اتحاد و تجمع خیابانی بازنشستگان، کارگران، مزدبگیران، معلمان، پرستاران، بیکاران و… شدند

در ادامه اعتراض‌های صنفی در ایران، کارگران کشت‌وصنعت نیشکر هفت‌تپه با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر بر لزوم برگزاری تجمع‌های کارگری تاکید کردند و از دیگر کارگران خواستند به آن‌ها بپیوندند و اعتراضشان به مصوبات شورای‌عالی کار را بیان کنند. پیش از این هم چند تجمع در این مجتمع در اعتراض به تعیین میزان حداقل دستمزد کارگران برگزار شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی و معلمان نیز با صدور فراخوان‌هایی اعلام کردند که برای برآورده شدن حقوق صنفی خود و در اعتراض به واریزنشدن حقوق‌ معوقه‌شان تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. معلمان پیش از این اعلام کرده بودند که از ۱۴ تا ۱۷ فروردین‌ماه اعتصاب خواهند کرد و در روز آخر اعتصاب، مقابل وزارت آموزش‌وپرورش در تهران تجمع می‌کنند.

از سوی دیگر، اتحادیه آزاد کارگران نیز با انتشار بیانیه‌ای «راه خیابان» را بهترین مسیر دستیابی به خواسته‌های صنفی عنوان کرد و با اشاره به مصوبه شورای‌عالی کار، هشدار داد که با توجه به اینکه مسئولان جمهوری اسلامی بروز اعتراض‌ها و اعتصاب‌های سراسری در راستای این مصوبه را احتمال می‌دهند، برای مصادره‌به‌مطلوب این اعتراض‌ها تلاش می‌کنند. اتحادیه آزاد کارگران با اشاره به این مسئله نوشت: «نمایندگان نهادهای دست‌ساز حکومتی و در راس آن‌ها شوراهای اسلامی وحشت‌زده از موج اعتصاب‌ها و اعتراض‌هایی که هر آن ممکن است از راه برسند و همچون باروتی کل جامعه را به انفجار بکشانند، از همین الان به فکر چاره‌جویی یا به عبارت بهتر، به فکر به انحراف کشاندن این مبارزات افتاده‌اند.»

اشاره اتحاد آزاد کارگران به سخنان علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، و حسین حبیبی، از اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار، است. این افراد پیش از این با برخی فعالیت‌های خود علیه کارگران شناخته شده بودند و همواره مواضعی نزدیک به حاکمیت اتخاذ می‌کردند. اتحادیه آزاد کارگران در واکنش به این اقدام فعالان حکومتی و با اشاره به اهمیت اعتراض‌های خیابانی اعلام کرد: «کارگران فریب این فعالان کارگری وابسته به نهادهای حکومتی را نخواهند خورد. فعالان و پیشروان کارگری در دام نامه‌نگاری به رئیس‌جمهوری حکومتی که در شورای‌‌عالی کار آن، نمایندگان دولت و کارفرمایان و نمایندگان به‌اصطلاح کارگری دست در دست همدیگر و قبل از تشکیل آن، نقشه شوم مصوبه دستمزد چندین بار زیر خط فقر را کشیده‌اند، نخواهند افتاد. آن‌ها مدت‌ها است که راه خود را پیدا کرده‌اند؛ راه مبارزه در خیابان و با شعارهایی نظیر فقط کف خیابون، به‌ دست می‌یاد حقمون، است.»

این اتحادیه کارگری با اشاره به خیزش «زن، زندگی، آزادی» اعلام کرد که از شهریور ۱۴۰۱ فصل جدیدی در مبارزات مردم آغاز شده و حکومت به بن‌بست رسیده است و تنها راه رهایی از اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی واژگون‌کردن «سیستم تبعیض‌آمیز و استثمارگر» است.

اتحادیه آزاد کارگران در پایان، با اشاره به اهمیت برگزاری اعتراض‌ها و اعتصاب‌های هماهنگ میان اصناف مختلف نوشت: «با اتحاد بین کارگران، معلمان، پرستاران، کارمندان و تمامی مزدبگیران جامعه و با دست بردن به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های گسترده در تمامی کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی بزرگ و کلیدی باید این مبارزه را به سرانجام رساند.»

کارگران هفت‌تپه نیز با صدور بیانیه‌ای که در کانال مستقل کارگران هفت‌تپه منتشر شد، از «کارگران و هم‌طبقه‌ای‌های» خود در سراسر ایران خواستند به کارزار اعتراضی کارگران ایران در اعتراض به حداقل دستمزد بپیوندند.

در این بیانیه که جمعی از کارگران هفت‌تپه از بخش‌های مختلف آن را نوشته‌اند، آمده است: «همان‌طور که مطلعید، دستمزد چند برابر زیر خط فقر که در واقع صدور حکمی جدید برای مرگ تدریجی و انسداد کامل معیشت و زندگی کارگران است، مورد اعتراض گروه‌های مختلف همکاران در سراسر کشور قرار گرفته است. در حالی که خط فقر بالای ۲۰ میلیون تومان است، شورای‌عالی ضدکارگری مبلغ حداقل دستمزد ماهیانه را حدود پنج میلیون تومان تصویب کرده است.»

کارگران هفت‌تپه با دعوت از دیگر کارگران، خواهان فعالیت میدانی آن‌ها شدند و نوشتند: «ما دعوت می‌کنیم که شما هم‌طبقه‌ای‌ها هر کدام با ابتکار خود دست به اعتراض عملی و میدانی بزنید. بدون اتحاد و اعتراض عملی نمی‌توان این وضعیت فلاکت بار را تغییر داد. بدون مبارزه و ایجاد فشار و قدرت کارگری نمی‌توان به مطالبات برحقمان دست یابیم.»

در پایان این بیانیه آمده است: «از همه کارگران و زحمتکشان در سراسر کشور دعوت می‌کنیم که به کارزار عملی مقابله با این دستمزد و وضعیت فلاکت‌باری که برای ما ایجاد کرده‌اند، بپیوندند. زنده‌باد اتحاد و مبارزه.»

بازنشستگان تامین اجتماعی شهر شوش نیز از کارگران شاغل و بازنشسته دعوت کرده‌اند به اعتراض‌های خیابانی بپیوندند. آن‌ها در این بیانیه با اعتراض به وضعیت اقتصادی نوشته‌اند: «سرمایه‌داران تمام دسترنج ما را غارت کرده و همچنان غارت می‌کنند و با حاصل دسترنج ما در داخل و خارج از کشور در حال کیف و حال خودشان‌اند و با حاصل دسترنج ما چنان زندگی برای خود فراهم آورده‌اند که ما نمی‌توانم حتی آن‌ها را تصور کنیم.»

بازنشستگان شهر شوش در این بیانیه خطاب به بازنشستگان، کارگران، مزدبگیران، معلمان، پرستاران، بیکاران، کارگران بی‌اجر و مزد (زنان خانه دار) و تمام انسان‌های برابری‌خواه و عدالت‌طلب، از آن‌ها خواستند در اعتراض‌های خیابانی با آن‌ها همراه شوند. در این بیانیه که در کانال کارگران نیشکر هفت‌تپه منتشر شده و اتحاد بازنشستگان نیز از آن حمایت کرده، با اشاره به شعار «فقط کف خیابان به دست می‌یاد حقمون» آمده است: «در کنار هم باشیم و در کف خیابان با صدای بلند از خواست و مطالبه خود دفاع کنیم. بازنشستگان، بیکاران و زنان خانه‌دار، کارگران شاغل، خیابان‌ها را باید به تصرف درآورد. خیابان، کارگاه و کارخانه و دیگر مراکز کار و تولید را به مرکز اعتراض، تجمع و اعتصاب تبدیل کنیم. در کنار هم علیه فقر و نداری به پا خیزیم. قدرت ما می‌تواند کوه را جابه‌جا کند. زندگی بهتر را ما می‌توانیم بسازیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *