منع دانشگاه‌ها از ارائه خدمات به دانشجویان «بی‌حجاب»

By | ۱۴۰۲-۰۱-۱۴

دو وزراتخانه‌ علوم و بهداشت در اطلاعیه‌‌هایی تاکید کردند که دانشگاه‌ها از این پس به «دانشجویان بی‌حجاب» هیچ‌گونه خدمات آموزشی، رفاهی، خوابگاهی ارائه نخواهند کرد.

همزمان مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، با تاکید بر تشدید برخورد با زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، گفت: «محمدباقر قالیباف قول داده که لایحه دولت یا قوه قضائیه درباره حجاب را هفتاد ساعته» در مجلس تصویب کند.

در اطلاعیه‌ روز یک‌شنبه سیزدهم فروردین ماه وزارت علوم آمده است که از این پس «همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و غیره» به دانشجویانی که «شئونات دانشجویی و حجاب» را رعایت نکنند، «معذور» هستند.

همزمان عباس شیراوژن، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، نیز در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها در سال جدید، گفت که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از ارائه هرگونه خدمات به «دانشجویان فاقد حجاب اسلامی» منع شده‌اند.

معاون وزارت بهداشت افزود که «دختر دانشجوی مسلمان» باید در دانشگاه‌ها «با حجب و حیای ذاتی» و «مطابق با ارزش‌ها و هنجارهای» کشور حضور پیدا کند.

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران رخ داد، شمار زنان و دخترانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند در شهرهای مختلف بسیار افزایش یافته است و تصاویر متعددی از تردد آنها در اماکن عمومی بدون حجاب اجباری منتشر شده است.

حجاب اجباری طی سال‌های اخیر اعتراض بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی و مدافعان حقوق زنان را برانگیخته است که آن را به معنای سرکوب سیستماتیک زنان در ایران و در تناقض با عرف امروز می‌دانند، چنان‌که خیلی از خانواده‌های مذهبی نیز در شبکه‌های اجتماعی از مخالفت خود با حجاب اجباری سخن گفته‌اند.

روز یکشنبه همچنین مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از «پیگیری طرح عفاف و حجاب» خبر داد و گفت که «با سران سه قوا، اعضای مجلس خبرگان، دبیر شورای انقلاب فرهنگی» درباره «حجاب» جلسه داشته تا «همه به مواضع مشترکی دست یابند و به شکل همگانی» ورود کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای که درباره حجاب منتشر کرد به طرح تعدادی از نمایندگان برای افزایش جریمه و تعیین مجازات‌های مختلف برای زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، گفت: «این طرح کامل و جامع و عملیاتی و به روز است» اما رئیس مجلس با طرح آن در صحن علنی موافقت نکرده است.

آقاتهرانی افزود که محمدباقر قالیباف قول داده درصورتی که «دولت و یا قوه قضاییه لایحه‌ای درباره حجاب بدهند، هفتاد ساعته کار [تصویب] آن را تمام می‌کنند.»

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تهدید کرد که «دیگر زمان سکوت‌ نیست» و «برادران و خواهران» باید «نقش خود را در فضای حقیقی و مجازی» ایفا کند.

در همین حال سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور، نیز با اشاره به اظهارات سال‌ها پیش علی خامنه‌ای که گفته بود «مخالف حمله بدحجاب‌‌ها هستم»، از «مردمان دیندار» خواست که «در این موقعیت حساس، با دقت و مراقبت» امر به معروف و نهی از منکر کنند.

منتظرالمهدی همزمان گفت که نیروهای انتظامی در مورد حجاب «به وظایف خود در چارچوب قانون» عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *