زانیار تندرو، معترض آسیب‌دیده از چشم، و خانواده‌اش از کمپ پناهندگان ترکیه آزاد شدند

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۶

زانیار تندرو، معترض جوانی که در اعتراضات بینایی یکی از چشمان خود را از دست داده و پس از خروج از کشور اخیرا در خطر بازگردانده شدن به ایران قرار داشت، از کمپ پناهندگان ترکیه آزاد شد.

پدر زانیار روز جمعه، ۲۵ فروردین، در ویدئویی خبر آزادی خانواده خود را اعلام کرد.

زانیار تندرو متولد سال ۱۳۸۴ معترض اهل پیرانشهر است که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در پی شلیک نیروهای حکومتی بینایی چشم راست خود را از دست داد.

بر اساس گزارش‌ها، کماکان ۱۱ گلوله ساچمه‌ای در سر زانیار باقی است و همین بینایی چشم چپ او را نیز به خطر انداخته است.

سایت خبری «کُردپا» روز پنجم فروردین‌ تصاویری از زانیار را منتشر کرد که با قایق پناهجویان در آب‌های یونان برای درمان در مسیر اروپا بود.

این سایت در روزهای بعد به نقل از یکی از نزدیکان زانیار اعلام کرد که قایق حامل این معترض و خانواده‌اش و سایر پناهجویان، به دلیل خراب شدن موتور در آب‌های یونان مانده و پس از ٢۴ ساعت، پلیس یونان آنان را به پلیس ترکیه تحویل داده است.

انتقال زانیار و خانواده‌اش به کمپ پناهجویان استان موغله ترکیه که موجب محروم ماندن او از دسترسی به درمان و امکانات پزشکی شده و آن‌ها را با خطر دیپورت به ایران روبه‌رو کرده بود، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان داشت.

حال ویدئوهایی که روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهند که زانیار تندرو و خانواده‌اش «پس از دو هفته» از کمپ پناهجویان رهایی یافته‌اند.

در جریان اعتراضات گسترده‌ای که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ایران رخ داد، شمار زیادی از معترضان از ناحیه چشم، هدف اصابت گلوله نیروهای حکومتی قرار گرفته و بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست دادند.

در حالی‌ که سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی با اشاره به موارد متعدد شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به صورت و چشم معترضان اقدام مأموران حکومت را «سیستماتیک» و «هدفمند» ارزیابی کرده بود، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا در واکنش، شلیک مأموران به چشم معترضان در ماه‌های اخیر را انکار کرد.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *