انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از خامنه‌ای خواست اظهاراتش درباره همه‌پرسی را «تصحیح» کند

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۲

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در بیانیه‌ای ضمن نقد اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی درباره «همه‌پرسی»، از او خواست تا گفته‌هایش را «تصحیح» و «مقدمات برگزاری همه‌پرسی را در کشور فراهم کند.»

در بیانیه‌ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها که روز جمعه، یکم اردیبهشت منتشر شده، آمده است: این سخن که «مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است»، آشکارا با اصول مختلف راجع‌به جمهوریت مغایرت دارد و در افکار عمومی دنیا به‌عنوان فرار حاکمیت از مطالبات و خواسته‌های مردم تلقی می‌شود.

علی خامنه‌ای روز ۲۹ فروردین در واکنش به درخواست‌های مکرر چهره‌های سیاسی و منتقدان جمهوری اسلامی، به‌ویژه در داخل ایران، برای انجام همه‌پرسی در مسائل کلان کشور گفت: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

این اظهارت واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی فعالان سیاسی و مدنی هم‌چنین کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه بیانیه خود به بخش دیگری از سخنرانی اخیر رهبری جمهوری اسلامی اشاره و اظهارات او درباره قدرت تحلیل شهروندان را «قضاوتی ناصحیح در مورد مردم ایران متشکل از میلیون‌ها دانش‌آموخته دانشگاهی» عنوان کرده و افزوده که اگر چنین باشد «مردم می‌پرسند اگر ما امکان تحلیل برای شرکت در همه‌پرسی را نداریم، چگونه برای شرکت در انتخابات غیر رقابتی و حضور در راهپیمایی‌ها و تأیید قطعنامه‌هایی که نقشی در نوشتن آن نداریم، امکان تحلیل داریم؟»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی اخیر خود درباره ضرورت برگزاری رفراندوم در فلسطین برای «تعیین سرنوشت» نیز سخن گفت که در واکنش‌ها از نظر دور نماند و از رهبر جمهوری اسلامی سئوال شد که چطور مردم فلسطین قدرت «تحلیل» دارند و مردم ایران «فاقد تحلیل» هستند؟

در بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها نیز از «پیشنهاد رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رفراندوم در فلسطین» با عنوان «دوگانگی» نام برده شده است.

در این بیانیه ضمن تأکید بر لزوم «تصحیح» سخنان اخیر علی خامنه‌ای، گفته شده است که «پس از ۳۴ سال از بازنگری قانون اساسی در سال ۶۸ که منجر به تمرکز بیشتر قدرت گردید، … بازنگری ساختاری در قانون اساسی از طریق مجمع بازنگری منتخب ملت و مراجعه به آرای عمومی باید به انجام برسد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *