حجاب اجباری؛ محمدجواد لاریجانی: درباره اسلام نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۷

همزمان با افزایش حمایت از برگزاری رفراندوم در برخی مسائل کلان، محمدجواد لاریجانی برپایی رفراندوم برای “احکام اسلام” را مردود دانسته است. در عین حال حضور بازیگران زن “بی‌حجاب” در برنامه‌های هنری ممنوع اعلام شده است.

در حالی که مخالفت با حجاب اجباری به موجی فزاینده در ایران تبدیل شده و برخی برگزاری رفراندوم برای پاره‌ای مسائل کلان، از جمله حجاب را پیشنهاد داده‌اند، محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی می‌گوید، درباره “احکام اسلام” نمی‌شود رفراندوم برپا کرد.

لاریجانی در گفت‌وگو با دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای می‌گوید، درباره اصول نمی‌شود همه‌پرسی کرد و این کار تنها درباره فروع امکان‌پذیر است: «مثلا این که آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ درباره اسلام هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم، برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود، این خلاف قانون اساسی است و نمی‌تواند موضوع رفراندوم باشد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار اخیر خود با تعدادی از دانشجویان بسیجی در واکنش به درخواست مکرر برای انجام همه‌پرسی گفت: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل این مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

خامنه‌ای ادامه داد: «اصلا یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفت‌وگو و دوقطبی‌سازی می‌کنند، برای این که یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه مسائل رفراندوم بکنیم؟»

تاج‌زاده: اظهارات خامنه‌ای ناقض قانون اساسی است

مصطفی تاج‌زاده، فعال زندانی اصلاح‌طلب اظهارات خامنه‌ای را “مایه تأسف” دانسته و به اصل ۵۹ قانون اساسی اشاره کرده که می‌گوید: «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به ارای مردم صورت گیرد.»

تاج‌زاده آن چه که خامنه‌ای در مورد رفراندوم گفت را “توهین به ملت، نادیده گرفتن خرد جمعی، ناقض قانون اساسی و حقوق مسلم شهروندی” می‌شمرد و می‌پرسد: «رهبر به چه حقی مردم را فاقد قدرت تحلیلی درباره موضوعاتی که تعیین‌کننده سرنوشت آنان است می‌خواند و چرا آنان را از این حق محروم می‌کند؟»

او ادامه می‌دهد: «چرا نباید درباره مسائل اختلافی مانند آزادی یا اجباری بودن حجاب، آزادی اینترنت، لغو نظارت استصوابی، برقراری رابطه با آمریکا و از همه مهم‌تر تغییر بنیادین قانون اساسی یا تداوم آن، به نظر و رأی مستقیم ملت که صاحب‌خانه هستند، مراجعه کرد؟»
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *