طرح «قانون مهسا» در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۷

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرح دو حزبی «قانون مهسا» را برای بررسی بیشتر و ارجاع آن به صحن مجلس نمایندگان، با رای قاطع تصویب کرد. در صورت تصویب نهایی این طرح، دولت آمریکا باید علی خامنه‌ای، ابراهیم ریٔیسی و نزدیکان آنها را به دلیل جنایات حقوق بشری تحریم کند.

در بخشی از این طرح آمده است: رهبری جمهوری اسلامی نهادی از جمهوری اسلامی است که بر دستگاه قضایی و امنیتی، از جمله وزارت اطلاعات، سپاه و بسیج که در نقض حقوق بشر در ایران نقش اصلی را دارند، کنترل مطلق دارد.

این طرح دولت را موظف می‌کند علی خامنه‌ای، دفتر، منصوبان و سایر نهادهای مرتبط با او و نیز ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه او را تحریم کند.

این طرح که در ماه ژانویه از سوی جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه، معرفی شد، ۹۷ امضاکننده دارد و با حمایت سازمان‌های اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، اتحاد علیه ایران هسته‌ای و کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل تهیه شده است.

پس از تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، جیم بنکس در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد کاخ سفید با این اقدام متوجه شده باشد که هر گونه تلاش برای «خشنود کردن آیت‌الله‌ها» و تخفیف تحریم‌های ایران، با محکومیت یکپارچه همراه خواهد شد.

بکنس با تاکید بر ادامه پیگیری‌های فنی این طرح تا زمان تصویب نهایی آن در صحن مجلس نمایندگان در ماه‌های آینده، خاطرنشان کرد در حالی که این طرح خطرناک‌ترین عناصر رژیم ایران را هدف قرار داده، تلاش کرده است که از آسیب‌های جانبی به مردم ایران جلوگیری کند.

درل آیسا، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: طرح قانون مهسا امینی دولت آمریکا را ملزم می‌کند از طریق اعمال تحریم‌ها، از همه اختیارات ممکن برای مجبور کردن رژیم ایران به پایان ظلم‌های وحشیانه خود، استفاده کند.

درل آیسا افزود: طرح قانون مهسا امینی با هدف تضمین شفافیت، توانایی دولت‌های کنونی و آینده را در محرمانه نگه داشتن اطلاعات مربوط به ارتباطات آنها با ایران را محدود می‌کند.

گرگوری میکس، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز گفت: «خامنه‌ای یک حکومت دینی فاسد جنایتکار را رهبری می‌کند که مردم ایران و جامعه جهانی را به خطر انداخته است. او مردم کشور خود را هدف قتل، شکنجه و آزار قرار می‌دهد و از دستیابی آنها به آزادی و دموکراسی جلوگیری می‌کند.»

این عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا افزود: خامنه‌ای با نیروهای نیابتی خود به دنبال بی‌ثبات کردن چندین کشور خاورمیانه است و او قصد دارد اسرائیل را نقشه محو کند. او به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است و برای اینکار اورانیم با غلظت بالا ذخیره کرده است. باید برای این رفتارها هزینه اعمال شود.

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، نیز با اشاره به اینکه طرح «قانون مهسا» دولت آمریکا را به تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی ملزم می‌کند، گفت: «مردم ایالات‌متحده در کنار مردم ایران که برای رسیدن به تغییر، جان خود را به خطر انداخته‌اند، می‌ایستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *