استیضاح وزیر صمت: افشای نفوذ مافیای خودرو در بالاترین رده‌های تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۰

در جریان استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رئیسی و حتی خود وزیر صمت وجود «مافیای خودرو» در بالاترین رده‌های تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی را تایید کردند.

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر خود از بازداشت تعدادی از مقام‌های وزارت صمت به اتهام مشارکت در «مافیای خودرو» خبر داد و گفت: «پرونده‌های آنها در حال بررسی است.»

او افزود: «درباره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد.»

خود فاطمی‌امین نیز تایید کرد که «ما در صنعت خودرو مافیا داریم». او اما این ادعا را مطرح کرد که «مافیای خودرو پول خرج می‌کند تا من را بزند».

استیضاح رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت

در حالی که پیشتر وزارت صمت اعلام کرده که قصد ندارد قیمت خودروها را کاهش دهد، وزیر صمت گفت: «مافیای خودرو نمی‌خواهند قیمت‌ها کاهش پیدا کند.»

این اظهارات در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود وزیر را متهم کرده‌اند که از مافیای خودرو مطلع است.

علی بابایی کارنامی، رییس مجمع نمایندگان استان مازندران گفته است: «از این مابه‌تفاوت قیمتی چه کسانی سود می‌برند. نمی‌شود ‏مردم را فریب داد، مردم ایران عاقل هستند و می‌فهمند در این کشور چه خبر است.»

همچنین روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه گفت: «اگر شما وزیر مردم هستید چرا باندهای مافیای خودرو هفته‌هاست خود را به آب و آتش می زنند و ده ها سناریو برای فشار به نمایندگان اجرا کردند.»

تاکید بر تاثیر تحریم‌ها بر بحران اقتصادی کشور

همچنین در جریان استیضاح وزیر صمت، نمایندگان موافق و ‌مخالف این استیضاح بر تاثیر تحریم‌ها بر بحران اقتصادی کشور تاکید کردند.

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح گفت: «خودرو چه تولید ملی است که هر زمان دشمن فیتیله تحریم‌ها را بالا می‌برد بازار آن برهم می‌ریزد و به قاتلان مردم تبدیل شده است.»

همچنین محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مخالف استیضاح تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را تایید کرد و گفت: «آیا نوسانات ارزی و تحریم‌های خارجی و خود تحریمی‌ها تاثیری بر قیمت خودرو ندارد؟»

خود وزیر صمت نیز گفت: « در سال ۱۳۹۷ که دور جدید تحریم‌ها شروع شد، تحریم‌ها را با خودرو و بانک گره زدند چون می‌دانستند خودرو مساله اجتماعی است و ابعاد اقتصادی دارد از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید خودرو به کمتر از یک میلیون رسید.»

جنجال استیضاح یک عضو ناکار آمد اقتصادی دیگر دولت رییسی

استیضاح فاطمی‌امین با حواشی جنجال‌برانگیزی از جمله پرداخت رشوه برای لغو این استیضاح همراه بود.

مجتبی ذوالنوری، نماینده قم گفت: «درباره استیضاح وزیر صمت، حتی دوچرخه‌ای هم به شخصی داده نشده است. ولی اگر در عرصه دیگری در قالب رشوه‌ای به شخصی ماشینی داده شده باید افشا و اعلام شود.»

این در حالی است که احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، در مصاحبه با روزنامه شرق ضمن تاکید بر سخنان سابق خود گفت که مستندات مربوط به تحویل ۷۵ خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت در سال گذشته را به دادستانی ارائه کرده است.

همچنین خبرگزاری فارس تحویل خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس توسط وزارت صمت را تایید کرد و در عین حال اعلام کرد که «تاریخ پیگیری تفاهم جهت دریافت خودرو از شرکت خودروساز نشان می‌دهد و این ماجرا پیش از آغاز وزارت فاطمی امین بوده است»

پیشتر محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، اعلام کرده بود که سخنان علیرضا بیگی، نماینده تبریز، درباره تحویل ۷۰ خودرو به نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت، پیگیری می‌شود و اگر این نمایندهمدرکی نداشته باشد، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

تلاش برای جلوگیری از استیضاح وزیر صمت در حالی است که در هفته‌های اخیر با افزایش انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی، برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت برکنار شدند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *