ظاهرات ایرانیان با خواست ثبت سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی در لندن و پاریس

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۰

در پی فراخوان وحید بهشتی، فعال حقوق بشر، در مخالفت با حکومت جمهوری اسلامی، تعداد زیادی از ایرانیان خارج از کشور در لندن و پاریس تظاهرات کردند.بهشتی که از ۶۶ روز پیش مقابل دفتر وزارت خارجه بریتانیا به تحصن و اعتصاب دست زده، از ایرانیان خواست تا روز شنبه ۹ اردیبهشت به خیابان بیایند تا کشورهای اروپایی را متقاعد کنند که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در بیانیه‌ای از این تجمع «حمایت قلطع» کرد و از جامعه جهانی خواست تا با فشار بر سپاه پاسداران، مجبورش کنند تا به خاطر «جنایت‌هایش» پاسخگو باشد. این انجمن با شعار «نه می‌بخشیم، نه فراموش می کنیم»، با تمامی قربانیان «اعمال وحشیانه سپاه پاسداران» ابراز همدردی کرد و از «دولت‌های دموکراتیک» خواست که این نهاد را به عنوان  یک «سازمان تروریستی» به رسمیت بشناسند.

هم زمان جمعی از ایرانیان در پاریس، در حمایت از وحید بهشتی و تظاهرکنندگان لندن، در پانتئون جمع شدند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

پیشتر علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌الاصل سوئد در پارلمان اروپا، در حساب توییترش اعلام کرد که برای «متقاعد کردن بریتانیا و همچنین کشورهای اتحادیه اروپا، برای انجام اقدامات نهایی و قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی، در جهت تضعیف رژیم اسلامی» در تظاهرات لندن شرکت می‌کند.

او دو هفته پیش هم، برای فراهم‌سازی یک بستر قانونی در جهت تروریستی نامیدن سپاه، شکایتی را علیه سپاه پاسداران و فرمانده کل آن، حسین سلامی، در دادگاهی در سوئد ثبت کرد.

پس از خشونت‌های نیروهای جمهوری اسلامی با معترضان خیزش مردمی ایران، بسیاری از ایرانیان مخالف حکومت در سراسر جهان، بر تروریستی بودن سپاه و بسیج به عنوان دو نهاد سرکوب مردم تاکید دارند.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله حسین سلامی، فرمانده سپاه، اروپا را برای تروریستی خواندن این سازمان تهدید کردند. سلامی گفت که در صورت «ارتکاب این اشتباه»، اتحادیه اروپا «باید پیامدهای آن‌ را بپذیرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *