سجاد پادام ,مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار برکنار شد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۴

گزارش‌ها حاکی است‌که سجاد پادام، مدیر بیمه‌های اجتماعی وزارت کار، که اظهارات جنجالی اخیر او در خصوص فروش جزایر ایران برای برای پرداخت حقوق بازنشستگان واکنش‌هایی درپی داشت، از کار برکنار شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد: «در پی اظهارات حاشیه‌ساز و خلاف‌ واقع مدیرکل بیمه‌های اجتماعی این وزارتخانه، در خصوص ناتوانی دولت در پرداخت حقوق بازنشستگان، وی با دستور معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سمت خود برکنار شد.»

پیش از این تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی طی روزهای اخیر از دولت سیزدهم خواسته بودند تا سجاد پادام را به دلیل اظهاراتش برکنار کند.

سجاد پادام روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با «نود اقتصادی» گفته بود: «۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است ما هم مثل یونان که برای مطالبات بازنشستگانش حدود ۱۰۰ جزیره را فروخت، مجبور شویم کیش و قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم».

او در ادامه گفته بود: «حتی اگر سه میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم، باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم».

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته در پرداخت مطالبات بازنشستگان ناتوان بوده است و در روزهای اخیر نیز دور تازه‌ای از اعتصاب‌های کارگری و تجمع‌های اعتراضی بازنشستگان سراسری ایران پس از تعطیلات نوروز آغاز شده است.

بسیاری به هشدار این مقام وزارت کار واکنش نشان دادند. از جمله محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به اظهارات سجاد پادام نوشته بود: «جدا از اینکه سخن بسیار نابجایی درباره‌ فروش جزایر ایرانی مطرح کرده‌اند، سخنان مطرح شده در مورد بحران بزرگ و قریب‌الوقوع صندوق‌های بازنشستگی، هشدار بجا و صحیحی است.»

احمد زیدآبادی٬ تحلیلگر سیاسی٬ نیز در واکنش به اظهارات سجاد پادام در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «همۀ آنچه تاکنون منتقدان و مخالفان نظام در بارۀ نابسامانی و شکنندگی وضعیت اقتصادی کشور گفته و نوشته‌اند، به گرد پای هشداری که مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار دربارۀ ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی کشور داده است، نمی‌رسد!»

مقام‌های ایران در سال‌های گذشته بارها از ورشکستگی برخی صندوق‌های بازنشستگی خبر داده‌اند. در لایحه بودجه سال جاری نیز دولت ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای جبران کسریِ بودجه‌ی صندوق‌های بازنشستگی اختصاص داده که ۱۱۳ هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال است.

چنین حجمی از رشد اختصاص بودجه برای کمک به صندوق‌های بازنشستگی موید عمیق‌تر شدن بحران مالی در آن‌هاست. در واقع، ۱۵ درصد از بودجه دولت هم‌اکنون صرف حمایت از صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

با استفاده از ایرنا و رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *