تعطیلی بند هشت زندان قرچک، “جشن مقاومت زنان زندانی”

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۰

مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال حوزه زنان در پستی اینستاگرامی از تعطیلی بند هشت زندان قرچک خبر داده است. سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرده است که تعرض به آمران به معروف، مجازات بدون تخفیف دارد.

بند هشت زندان قرچک تعطیل شده است. این خبر را نخستین بار مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال حوزه زنان که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بود. خالق آثاری همچون “زنان فرماندار”، “مثل یک زن”، “شکارچیان بهترین پیروانند”، “هزاران زن” در پست اینستاگرامی خود نوشت، تعطیلی بند هشت زندان قرچک اگر برای تمام مردم فقط یک خبر عادی لابه لای باران اخبار دیگری باشد، اما برای زنان زندانی معنای دیگری دارد.

ایلانلو نوشت: « در خبر آمد که” بند هشت تعطیل شد”. ما امروز این پیروزی را جشن گرفتیم. جشن مقاومت نسلی از زنان که تا تاریخ هست داستان هایی برای گفتن دارند و شعرهایی برای سرودن و رازهایی برای رویین تن شدن »

او در یادداشت خود، بند هشت زندان قرچک را دخمه ای بی هوا و آب و بهداشت خوانده است.  این بند به تعبیر اینانلو، راهرویی بود “که از شدت ازدحام جمعیت صدا به صدا نمی رسید. فقط سکانس های ترسناک سینمایی که انبوه پریشان خلق در محیطی بسته دور هم می لولند، شبیه به آنجا بود.

سخنگوی قوه قضائیه: تعرض به آمران به معروف، مجازات بدون تخفیف دارد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حمایت قوه قضائیه و قانون از آمران به معروف و ناهیان از منکر اعلام کرد، کسانی که به آمران به معروف تعرضی کنند، مجازات خواهند شد و «هیچ تخفیف و امتیازی به این افراد داده نخواهد شد».

ستایشی افزود «علاوه بر این ، شعبه ویژه دادیاری در تهران در این زمینه اختصاص یافته است و این شعبه با در نظر داشتن جامع قوانین اتخاذ تصمیم خواهد کرد.»

او با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای حمایت از آمران به معروف اعلام کرد، مجازات اشخاصی که مبادرت به “اعمال مجرمانه نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر نمایند، قابل تخفیف و یا تعلیق نیست و صدور حکم مجازات قابل تعویق نمی باشد.”

به نظر می‌رسد این اقدام سخنگوی قوه قضائیه واکنش به ویدئوهایی باشد که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نشان می دهند که مردم در سرویس‌های حمل و نقل عمومی یا ایستگاه‌های مترو، با افرادی که خود را آمر به معروف می نامند درگیر شده اند. در بسیاری از موارد، افرادی که به بهانه تذکر پوشش برای شهروندان مزاحمت ایجاد کرده‌اند از اتوبوس یا مترو به بیرون هدایت شده‌اند.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Mojgan Ilanlou (@mojgan_ilanlu)


سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: کراوات ممنوع!

 علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سخنانی درباره نوع پوشش مردان در ادارات و معابر عمومی گفت، کارمند دولت نباید کراوات بزند.

او در پاسخ به پرسشی درباره ارائه خدمات به افرادی که کراوات زده‌‌اند اظهار داشت: «منظور این نیست که به کسی که کراوات زده خدمات ارائه نشود، بلکه منظور این است که سیستم دولتی و کارمندهای دولت موظف به رعایت آن شاخص‌ها هستند و کارمند دولت نمی‌تواند در مجموعه دولتی کراوات بزند.»

او همچنین افزود: «لباس‌های زننده، مارک‌ها، آستین‌کوتاه و لباس‌های چسبان و شلوارهای کوتاه در مورد لباس آقایان باید رعایت شود.»

به گفته او، افرادی که چنین پوششی داشته باشند، متخلف محسوب شده و طبق چارچوب و دستورالعمل مشخص شده، تذکر دریافت می‌کنند و تخلف آن‌ها در صورت تکرار، در حوزه تخلفات اداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

احضار نماینده‌ای که از توزیع شاسی‌بلند بین نمایندگان حرف زده بود

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از احضار نماینده‌ای که از توزیع خودروی شاسی‌بلند بین نمایندگان حرف زده بود خبر داد.

منتظری در سخنان خود با استناد به گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اعلام کرد که اظهارات احمد علیرضا بیگی مبنی بر واگذاری خودروی شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس ” فاقد اسناد و مدارک مثبته است.”

او در خصوص رسیدگی به ادعای علیرضا بیگی گفت: «به دنبال شکایت وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت و گزارش هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، موضوع برای پیگیری و رسیدگی قانونی به دادستانی تهران ارجاع داده شد تا مراحل قضایی آن طی شود.»
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *