رئیس انجمن پولطلای ایران: در ازای فروش نفت به ونزوئلا، ترکیه و لبنان طلا گرفتیم

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۰

رئیس انجمن پولطلای ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی در ازای فروش نفت خام ایران به کشورهای ونزوئلا، ترکیه و لبنان، طلا گرفته است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری نود اقتصادی، محمدحسن غلامی که از حامیان «اقتصاد اسلامی» است، از مسئولان اقتصادی برای آنچه او «چسبیدن به دلار» خواند، انتقاد کرد.

او گفت: «رویکرد ما به پولطلا بر اساس فقه شیعه است و نمی‌توانید فقه شیعه را در اقتصاد اجرا کنید، تا زمانی که نظام پولی آن را نپذیرید.»

این فعال اقتصادی حکومتی مدعی شد که «جهان اسلام به سمت پولطلا حرکت کرده» و کشورهایی مثل مالزی و کویت نیز از آن استقبال می‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و دیگر عملکردهایش، تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی از جمله کنار گذاشته شدن از مبادلات مالی بین‌المللی قرار گرفته است.

به دلیل وجود همین تحریم‌ها، جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش به فکر فروش نفت در ازای دریافت طلا افتاده است.

آمریکا در اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرد که ونزوئلا ۹ تن طلا در ازای خرید بنزین ایران و دریافت کمک از این کشور به بازسازی تجهیزات پالایشگاهی ونزوئلا، از طریق ماهان‌ایر به ایران ارسال کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در همان سال، تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های همکار ماهان‌ایر اعمال کرد.

خود هواپیمایی ماهان نیز از سال ۲۰۱۱ به اتهام «کمک به سپاه پاسداران در انتقال مخفیانه سلاح و نیرو به مناطق مختلف از جمله سوریه» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

همچنین آمریکا هالک‌بانک ترکیه را به دلیل این که به نیابت از ایران برای فروش نفت و گاز و خرید طلا معاملاتی انجام داده، تحت پیگرد قرار داد.

با استفاده از گزارش‌های نود اقتصادی و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *