تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در ۱۱ شهر؛ «تا حق خود نگیریم، آروم نمی‌نشینیم»

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۲

بازنشستگان مخابرات روز دوشنبه اول خرداد در دست‌کم ۱۱ شهر ایران تجمع های اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع‌ها در اهواز، اراک، کرمانشاه، زاهدان، شهرکرد، بجنورد، ایلام، همدان، خرم‌آباد، اصفهان، و مشهد برگزار شدند.

مطالبات این بازنشستگان، اجرای آیین‌نامه ۸۹، کاهش سهم بیمه تکمیلی از ۵۰ به ۲۰ درصدِ سابق، و پرداخت رفاهیات و سهم خواروبار است. آنها در این ارتباط اشاره کردند که پس از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی، شرایط به ویژه وضعیت معیشتی آنها بدتر شده است.

تجمع‌کنندگان شعارهایی در انتقاد از شرایط معیشتی خود دادند؛ از جمله « زیر بار ستم نمیکنیم زندگی – جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی – وای از این ظلم – وای از این ظلم»، «هزینه‌ها دلاریه – حقوق ما ریالیه»، «مخابرات حیا کن – به وعده‌هات عمل کن»، «تا حق خود نگیریم – آروم نمی‌نشینیم» و «تا حق خود نگیریم – هر روز همین بساط است.»

بازنشستگان مخابرات همانند بازنشستگان تامین اجتماعی، از ماه‌ها پیش در اعتراض به شرایط معیشتی خود و بی‌توجهی مسئولان، در هر هفته، تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند.

در این حال، تشکل‌های کارگری و بازنشستگان، فیلمی از اعتصاب کارگران در شرکت جهان پارس پتروشیمی صدف در پارس جنوبی در روز دوشنبه منتشر کردند.

کارگران این شرکت برای مدتی اعتصاب کرده بودند که با وعده کارفرما برای افزایش ۵۰ درصدی دستمزد، به سرکار بازگشتند اما تنها یک میلیون تومان به دستمزد آنها افزوده شد. این موضوع، نارضایتی کارگران و اعتصاب دوباره آنها را به همراه داشته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، شماری از کارگران پیمانکاری خط و ابنیه فنی راه‌آهن منطقه قم روز دوشنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری و اداره کار این شهر، به اخراج گروهی از همکاران‌شان توسط کارفرما اعتراض کردند.

کارگران اخراجی که تعدادشان اعلام نشده است، بین ۶ تا ۱۶ سال سابقه کار داشته‌اند.

ایلنا در خبر دیگری نوشت که تعدادی از رانندگان اتوبوس‌های استیجاری واحد حمل و نقل معدن زغال سنگ طزره در البرز شرقی که مسئولیت جابه‌جایی کارگران را برعهده دارند، صبح روز دوشنبه در اعتراض به پایین بودن دستمزد و مزایای دریافتی خود اعتصاب کردند.

یکی از این رانندگان به ایلنا گفت که رانندگان روزانه دو تا سه مرحله در جاده‌های خاکی و آسفالته منطقه شاهرود در استان سمنان، به ازای دریافت ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان در روز کار می‌کنند و این تامین‌کننده هزینه‌های جاری زندگی و خودروها نیست.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *