پشت پرده سقوط قیمت دلار قبل از تعطیلات: اتفاق بزرگ در راه است؟

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۱
 اقتصاد نیوز نوشت: معامله گران تصور می کنند خبر برگشت به مذاکرات می‌تواند نرخ دلار را به دامنه ۴۰ ببرد. افراطی‌های کاهشی هم معتقدند که اخبار برگشت به مذاکرت در کانال ۴۸ هزار اتفاق می‌افتد و نرخ حتی توانایی کاهش تا دامنه ۳۰ را دارد.
روز گذشته در بازار ارز، مرز حمایتی ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار هرات از دست رفت. دلار هرات در روز سه‌شنبه در این مرز حمایت شد اما رگبار اخبار مثبت درباره توافق که از سه‌شنبه شروع شده بود چهارشنبه باعث ورود دلار به کانال ۵۰ هزار شد. در ادامه معاملات هم قیمت دلار با یک پولبک در مرز ۵۱ هزار تومان معامله شد که در پشت خط عقب نشست.
به گفته معامله‌گران فشار فروش فردایی در معاملات چهارشنبه باعث شد تا بازار در وضعیت اجاره برود، یعنی فردایی دوباره از نقدی عقب افتاده است.
در بازار به سرعت خبرهای توافقات دست به دست می‌شود و اکثر معامله‌گران معتقدند تمامی خبرها نشان‌دهنده این بود که هفته بعد قرار است اتفاق بزرگی بیفتد.
در روز سه‌شنبه معامله‌گران می‌گفتند خبرهای داخلی کاملا دارد می‌گوید توافق انجام می‌شود، اما آن‌ها برای اینکه دلشان قرص شود معتقد بودند باید ببینیم مقام‌های آمریکایی در این باره چه می‌گویند.
در معاملات چهارشنبه یک خبر در این مورد دست به دست می‌شد؛ رابرت مالی گفته آماده‌ایم در مسیر دیپلماتیک با ایران حرکت کنیم. تعبیر بازار از این خبر این بود که آمریکا از موضع خودش درباره دیپلماسی با ایران در زمان اعتراضات ۱۴۰۱ عقب‌نشینی کرده و این سیگنال مثبتی برای آن‌ها بود.
به نظر همین خبر و تاییدیه خبر آژانس انتظار آن‌ها را برآورده کرد و نرخ توانست از مرز حمایت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان بگذرد. البته گروسی هم گفته پیشرفت‌هایی در توافق هسته‌ای با ایران داشتیم که بازار سیگنال عدم صدور قطعنامه در شورای حکام را از این خبر دریافت کرد.
با این خبرها معامله‌گران دنبال چیدن پازل توافق هستند، به عقیده آن‌ها بعد از تاییدیه خبرهای توافقات آژانس و ایران، باید منتظر تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده باشیم.
آن‌ها تصور می‌کنند خبر برگشت به مذاکرات می‌تواند نرخ را به دامنه ۴۰ ببرد. افراطی‌های کاهشی هم معتقدند که اخبار برگشت به مذاکرت در کانال ۴۸ هزار اتفاق می‌افتد و نرخ حتی توانایی کاهش تا دامنه ۳۰ را دارد.
از نگاه آن‌ها در کانال ۴۸ هزار تومان یک سد حمایتی محکم وجود دارد و خبر برای شکستن آن می‌آید. اما افزایشی‌های بازار که کاملا چهارشنبه در لاک دفاعی بودند و حتی می‌شود گفت خیلی کم شده بودند اعتقاد دارند نرخ به هیچ وجه به دامنه ۳۰ نمی‌رود.
به گفته آن‌ها این وضعیت چاپ پول و انتظارات تورمی باعث شده تا اگر نرخ برود در ۳۰ هزار، خروج سرمایه سنگینی خواهیم داشت و بازارساز اصلا اجازه همچین کاهشی نمی‌دهد.
البته آن‌ها یک دلیل دیگر برای اینکه بازارساز اجازه ندهد نرخ زیاد کاهشی شود داشتند. آن‌ها می‌گویند طولانی‌تر شدن فرآیند تخصیص ارز و مشکل تامین ارز برای واردکننده‌ها، هر کاهش نرخی که با دخالت بانک مرکزی اتفاق بیفتد، به مراتب تقاضای ‎دلار در بازار آزاد را افزایش می‌دهد. از نگاه افزایشی‌ها ریزش شدید قیمت دلار شرایط را برای موج صعودی بازار مهیا می‌کند.
معامله‌گران در روز چهارشنبه یک هشدار در مورد تعطیلات می‌دادند. آن‌ها می‌گویند بیشترین نوسان نرخ‌ها در تعطیلات و زمان بسته شدن بازار اتفاق می‌افتد. همین هشدار هم باعث شده تا بیشتر کسانی که می‌خواستند تکلیفشان را هفته بعد مشخص کنند از چهارشنبه فروشنده شوند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند فشار فروش در معاملات شنبه بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *