تجمع ضد حکومتی در مهاباد در چهلمین سالگرد اعدام دسته‌جمعی ۵۹ جوان

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۳

جمعی از مردم مهاباد روز جمعه با وجود ممانعت نیروهای امنیتی و محاصر آرامستان این شهر، با برپایی تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی و از جمله شعار «شهید نمی‌میرد»، ضمن برگزاری چهلمین سالگرد اعدام دسته‌جمعی ۵۹ جوان و کودک این شهر در دوازدهم خرداد سال ۱۳۶۲، به اعدام‌شدگان ادای احترام کردند.

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی و انتظامی ساعتی پیش از تجمع یادبود «چهلمین سالگرد اعدام شدگان دوازدهم خرداد مهاباد»، اقدام به محاصره «آرامستان فردوس» این شهر کرده و راه‌های ورود به این آرامستان را به روی مردم بستند.

پس از محاصره آرامستان و مسدود کردن راه‌های ورودی به آن، جمعی از مردم مهاباد در محوطه‌ای نزدیک به «آرامستان فردوس» این شهر تجمع کرده و با در دست داشتن تصاویری از اعدام‌شدگان دوازدهم خرداد ۱۳۶۲ و همچنین عکس‌ها و تصاویری از معترضان کشته شده در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی کردند.

طبق ویدیوهایی منتشر شده، در جریان تجمع یادبود «چهلمین سالگرد اعدام شدگان دوازدهم خرداد مهاباد»، یکی از زنان معترض طی سخنانی گفت: «امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا یاد ۵۹ شهید مهاباد را گرامی داریم.» حاضران در این تجمع در ادامه با در دست داشتن تصاویر معترضان کشته‌شده شعارهایی چون «دیکتاتور از ما می‌ترسد» و «شهید نمی‌میرد» سردادند.

همزمان با تجمع مهاباد، جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، نیز روز جمعه بر مزارمحمد حاجی‌ رسول‌پور در در روستای آلی کند بوکان با برپایی تجمعی مراسم یادبود کشته‌شدگان اعتراضات سراسری و همچنین چهلمین سالگرد اعدام دسته‌جمعی ۵۹ جوان و کودک مهابادی را برگزار شدند.

دست‌کم ۵۹ تن از جوانان و کودکان زیر هجده سال مهاباد روز دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۶۲ در اعدامی دستەجمعی و به طور همزمان به دست نیروهای پاسداران در زندان تبریز اعدام شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت چهل سال تاکنون توضیحی درباره جزئیات این اعدام‌ها، از جمله درباره اینکه انها در کدام دادگاه و با چه اتهاماتی محاکمه‌شده بودند، ارائه نکرده‌اند. در زمان وقوع این اعدام‌ها علیرضا شیخ عطار استاندار آذربایجان غربی را بر عهده داشت و حمیدرضا جلایی‌پور فرماندار شهر مهاباد بود.

فعالان حقوق بشر و فعالان کرد حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های اصلاح‌طلب دو دهه اخیر، را متهم می‌کنند که یکی از عاملان اصلی اعدام دسته‌جمعی ۵۹ جوان و کودک مهابادی بوده است. جلایی‌پور اما فروردین سال ۱۴۰۰ طی مصاحبه‌ای با اعتمادآنلاین، سایت خبری روزنامه اعتماد، ادعا کرد که «یک ماه بعد فهمیده» که این ۵۹ نفر در زندان تبریز اعدام شده‌اند.

او همچنین گفت که شرایط در زمان اعدام دسته‌جمعی این ۵۹ تن «گل و بلبل نبود» و ادعا کرد که این اعدام‌‌ها «در شرایطی انجام شده که در درگیری‌های یک‌ساله در جنوب آذربایجان ۵۰۰ نفر از پاسداران» کشته شده بودند.

جلایی‌پور افزود: «بازداشت‌شدگان طبق نظر سپاه و دادگاه انقلاب تک‌تک محاکمه شده بودند ولی فرآیند دادرسی به اطلاع خانواده‌ها نرسیده بود و چه بسا در میان‌ اعدام‌شدگان کسانی حقشان اعدام نبود.»

در همین ارتباط روز جمعه دوازدهم خرداد ماه حساب توییتری «صدای شهریور» که اعتراضات در ایران را پوشش می‌دهد با اشاره به برگزاری چهلمین «سالگرد کشتار خرداد ۱۳۶۲ مهاباد» تاکید کرد که «قیام ژینا» بدون به رسمیت شناختن «جنایات» جمهوری اسلامی و «چهره‌های اصلاح‌طلب نسبت به مردم کرد به نتیجه نخواهد رسید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *