تغییر نظرگاه علی خامنه‌ای: توافق اشکال ندارد

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۱

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود که در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی ایران انجام شد گفت: «توافق اشکالی ندارد، اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.»

او در سخنرانی روز یک‌شنبه ۲۱خرداد۱۴۰۲ مدعی شد که «دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند، چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفت‌های علمی کشور است.» اظهارات «علی خامنه‌ای» در زمینه توافق هسته‌ای میان ایران و دولت‌های اروپایی و آمریکا درحالی صورت گرفته که او سه‌هفته قبل، بر لزوم استفاده از “تقیه” تاکید کرده بود.

تقیه در فقه اسلامی به‌معنای ریاکاری و کتمان واقعیت است که رهبران جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف و سیاست خارجی خود به آن دست می‌زنند.

بلامانع بودن «توافق» توسط رهبر جمهوری اسلامی درحالی مورد تاکید قرار گرفته که از مدتی قبل، میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران نگرانی دولت‌های جهان را افزایش داده ، اما رهبر جمهوری اسلامی مدعی شده است که قدرت‌های جهانی، «جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند.»

او گفته است که اگر جمهوری اسلامی «می‌خواست که بمب هسته‌ای بسازد، کسی نمی‌توانست جلویش را بگیرد.»

رهبر جمهوری اسلامی تلاش‌های پیشین جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح اتمی را «دروغ» خواند و مدعی شد که «ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح [هسته‌ای] برویم، و الا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند.»

علی خامنه‌ای پیش‌از‌این نیز بارها درباره «حرام بودن» ساخت سلاح اتمی صحبت کرده بود، اما این اظهارات با در نظر داشتن سیاست تقیه که همواره بر آن تاکید داشته، از سوی مقامات دولت‌های طرف مذاکرده و هم‌پیمانانشان قابل اعتماد نبوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در آن سخنرانی سه هفته قبل خود خطاب به دست‌اندرکاران امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت می‌کنید، به یک صخره‌ای می‌رسید که از آن عبور نمی‌توانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامهٔ راه پرهیز کردیم و عقب‌نشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.»

از سوی دیگر پنهان‌کاری‌های حکومت جمهوری اسلامی در خصوص مراکز غنی‌سازی اورانیوم در نطنز با ظرفیت پیش‌بینی شده تا ۴۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ، رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک و همچنین کارخانه تولید آب سنگین [عامل خنک‌کننده کوره اتمی] تجربه تلخی برای جامعه جهانی است.

به‌دنبال پایان یافتن دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و به قدرت رسیدن  جو بایدن در ایالات متحده، مذاکرات احیای برجام از سر گرفته شد. این مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته و حتی در دوره‌ای اساسا از میز کنار گذاشته شده بود اما با موافقت تلویحی علی خامنه‌ای به نظر می‌رسد امید دولت‌های اروپایی برای احیای برجام افزایش یافته است.

علی خامنه‌ای در بخشی از سخنان امروز خود بر بی‌اعتمادی بر طرف اروپایی در مذاکرات تایید کرد و گفت: «حقیقت دیگر، نامطمئن بودن طرف‌های ما و مخالفین ما در وعده‌هایشان است. تاحالا در این سال‌های متمادی وعده‌های زیادی در بخش‌های مختلف، چه دولت‌هایی که طرف مذاکره‌ ما بودند، چه خود آژانس، دادند و به آن وعده‌ها عمل نکردند.»

رهبر جمهوری اسلامی گفته است که یکی از دستاوردهای بیست سال گذشته جمهوری اسلامی این که «فهمیدیم که به وعده‌های این‌ها، به حرف‌های این‌ها نمی‌شود اعتماد کرد…، این خیلی مهم است؛ این را ما فهمیدیم، ما در این بیست سال فهمیدیم که چه کسانی قابل اعتمادند، چه کسانی قابل اعتماد نیستند.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، هم‌زمان با نقض تعهدات خود در برجام، بارها از غرب و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و در مقابل، سیاست نزدیکی به چین و روسیه را در پیش گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *