«ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی» با بودجه ۲۲ هزار میلیارد تومانی

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۳

بررسی‌های پایگاه داده‌های باز ایران حاکی از این است که با آن‌که در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ردیف جداگانه‌ای برای تولید محتوا در فضای مجازی تعریف نشده ولی در بند «ه» تبصره ۹، به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تکلیف شده است که یک درصد از هزینه‌های خود را به «ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی» اختصاص دهند.

این موضوع، از جمله شامل «تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی»، «موضوعات قرآنی» و «جوانی جمعیت» است.

با توجه به این‌که بودجه کل شرکت های دولتی، بانک‌ها و موسسات در لایحه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۲، ۲۲۱۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، یک درصد آن، معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان است.

به این ترتیب، مبلغی بیش از ۳ برابر بودجه هلال احمر، ۷ برابر بودجه دانشگاه تهران، ۲۰ برابر بودجه انستیتو پاستور و ۴۵ برابر بودجه مرکز اسناد و کتابخانه ملی، به ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی اختصاص داده شده است که نحوه استفاده از آن نیز به طور دقیق مشخص نیست.

این البته در شرایطی است که بخش نامشخص دیگری از بودجه دستگاه‌های دولتی نیز به همین عنوان هزینه می‌شود. به عنوان نمونه، در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیز برای «طرح‌های فرهنگی‌تبلیغی» به شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اختصاص داده شده است.

همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان برای «تولید محتوای فضای مجازی» به پنج نهاد تبلیغاتی مذهبی (صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، وزارت ارشاد و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس) تخصیص یافته است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *