احضار ۸۰ دانشجوی دانشگاه مدنی به کمیته انضباطی؛ گسترش حمایت از اعتراضات دانشجویان دانشگاه هنر

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۷

فعالان دانشجویی از احضار دست‌کم ۸۰ دانشجوی «دانشگاه مدنی» در تبریز به کمیته‌ انضباطی خبر دادند و همزمان دانشجویان دانشگاه‌های تهران و سوره در بیانیه‌هایی ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات دانشجویان دانشگاه هنر علیه اقدام مدیران این دانشگاه در «اجباری کردن مقنعه»، تاکید کردند که «سیاست حکومت در اجرای سرکوب حداکثری» در دانشگاه‌ها، «قدرت‌نمایی‌ پوشالی» است و «چون دیگر اشکال سرکوب شکست خواهد خورد».

شوراهای صنفی دانشجویان کشور با تاکید بر «پرونده‌سازی گسترده‌ برای دانشجویان دانشگاه مدنی آذربایجان»، گزارش داد که دست‌کم ۸۰ دانشجوی این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و «حراست و شورای انضباطی دانشگاه مدنی در روزهای پایانی ترم برای چندین تن از دانشجویان احکام انضباطی» صادر کرده‌اند.

در‌ مجموع کمیته انضباطی تاکنون در «دانشگاه مدنی آذربایجان» برای ۲۰ نفر از دانشجویان احکام قطعی صادر کرده است، ۲۵ نفر در مرحله انتظار تشکیل جلسه این کمیته و صدور حکم قرار دارند و ۳۵ نفر برای جلسه تفهیم اتهام احضار شده‌اند.

در احضاریه‌هایی که «دبیرخانه کمیته انضباطی» برای ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه مدنی آذربایجان ارسال شده، با ذکر اینکه «پرونده انضباطی شما روز یکشنبه ۲۸ خرداد در کمیته بدوی رسیدگی خواهد شد»، از دانشجویان خواسته شده «جهت دفاع حضوری» به دفتر معاونت دانشجویی این دانشگاه مراجعه کنند.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان همچنین آمده است که آمار احضار ۸۰ دانشجو در دانشگاه مدنی فقط متعلق به بازه زمانی «از اردیبهشت ماه تا بیست و ششم خرداد ماه» است.
کمیته انضباطی برای ۲۰ دانشجوی این دانشگاه مدنی احکامی چون «تعلیق از تحصیل به مدت یک نیم‌سال» و «محرومیت موقت از تحصیل» صادر کرده است. همچنین در مواردی به دانشجویان اعلام شده به شرط اینکه « تا پایان تحصیل پرونده‌ی انضباطی دیگری» نداشته باشند، احکام محرومیت از تحصیل آنها «تعلیق» می‌شود.

شوراهای صنفی دانشجویان در گزارش روز جمعه بیست و ششم خرداد ماه خود با اشاره به ابعاد گسترده احضار دانشجویان دانشگاه مدنی آذربایجان توسط کمیته انضباطی، تاکید کرد که «این حجم از پرونده‌سازی آن هم در هفته‌های پایانی نیم‌سال دوم سال تحصیلی، تنها برای سرکوب بیشتر دانشجویان» انجام شده است.

با شدت گرفتن «سرکوب و احضار» در دانشگاه مدنی که در شهر تبریز واقع شده است، دانشجویان این دانشگاه در بیانیه‌ای به اعلام کردند که در مقابل افزایش فشارها متحد مانده و مقاومت خواهند کرد.

در بیانیه دانشجویان دانشگاه مدنی آذربایجان همچنین آمده است: «ما دانشجویان در کنار هم هستیم و دستان‌مان مثل زنجیر در هم تنیده است‌ و اگر محکومیتی ناعادلانه برای دانشجویان تعیین شود، با صورت دادن اقدامات لازم، در کنار دوستان و هم‌کلاسی‌هایمان هستیم و آنها تنها نخواهند بود.»

حمایت از اعتراضات دانشگاه هنر

همزمان دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه سوره با انتشار بیانیه‌هایی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه هنر حمایت کردند.

در پی تاکید حراست و مدیران این دانشگاه مبنی بر «اجباری شدن مقنعه از روز بیست و هفتم خرداد ماه»، دانشجویان دانشگاه هنر از روز چهارشنبه در پردیس باغ ملی این دانشگاه اقدام به برپایی تحصن کردند اما نیروهای حراست دانشگاه بامداد پنج‌شنبه با یورش به دانشجویان آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و از ادامه تحصن جلوگیری کردند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه سوره روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن حمایت از اعتراضات دانشجویان دانشگاه هنر، گفتند که «تحصن دانشجویان دانشگاه هنر به صورت کاملا مسالمت‌آمیز» بوده و آنها «اعتراض خود را در قالب تحصن نشان دادند» اما «جواب مسئولین طبق معمول چیزی جز خشونت و سرکوب» نبود.

دانشجویان دانشگاه سوره در این بیانیه با اشاره به تهدیدات مسئولان دانشگاه هنر علیه دانشجویان معترض به «برخورد خشونت‌آمیز بیشتر»، افزودند: «ما دانشجویان دانشگاه سوره اعلام می‌کنیم کنار دوستان‌مان در دانشگاه هنر ایستاده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد. چرا که با سکوت، این برخوردهای توهین‌آمیز دامان همه‌ دانشجویان را خواهد گرفت.»

همزمان جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران نیز شامگاه جمعه در بیانیه‌ای ضمن «اعلام همبستگی با دانشجویان دانشگاه هنر»، اعلام کردند که اقدام مسئولان دانشگاه هنر در «اجباری کردن مقنعه» را که با «هدف قدرت‌نمایی‌ پوشالی» انجام شده، به شدت محکوم می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه تهران افزودند: «بر ما آشکار است که هدف از اعمال فشارهای بیشتر بر دانشجویان، در آستانه پایان سال تحصیلی، زمینه‌سازی‌ «برای پادگانی‌تر کردن دانشگاه‌ها از آغاز سال تحصیلی آینده است، اما هشدار می‌دهیم همانطور که اکنون در مقابل این قوانین [اجباری کردن مقنعه] سکوت نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه حضور در دانشگاه در مقابل تمامی این اقدامات سرکوبگرانه می‌‌ایستیم.»

در بیانیه جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران همچنین آمده است: «سیاست سرکوب حداکثری که به صورت هماهنگ در دانشگاه‌ها در آستانه پایان سال تحصیلی شدت گرفته هم‌چون دیگر اشکال سرکوب در نهایت شکست خواهد خورد.»

دانشگاه در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی از کانون‌های اعتراضات و تجمع‌های مداوم علیه جمهوری اسلامی بوده است و تاکنون بنابر اعلام کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان بیش از ۷۵۰ دانشجو توسط دستگاه‌های امنیتی بازداشت شده‌اند و هزاران دانشجو نیز به کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌های سراسر کشور احضار شده‌‌اند و صدها دانشجو نیز با احکام «ممنوع‌الوردی»، «تعلیق» و «محرومیت از تحصیل و خوابگاه» مواجه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *