وجود این عکس در تالار آینه وزارت خارجه باعث اعتراض عربستانی‌ها شد / مشت های پوچِ جمهوری اسلامی , آقا بودن با عربده کشی بدست نمی آید

By | ۱۴۰۲-۰۳-۲۸
سلمان‌موسوی
تغییر محل نشست خبری به درخواست طرف سعودی به خاطر عکس قاسم سلیمانی،محل نشست خبری وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی تغییر کرد و در سالن دیگری در وزارت خارجه  برگزار شد.عکس سردار سلیمانی در محل اول، ‌درست پشت سر فیصل بن فرحان بود.
این دیگر نرمش قهرمانانه نیست آنچه سیاست خارجی  جمهوری_اسلامی در این روزها به نمایش درآورده سرشکستگی ذلیلانه ای است که تمام مشت های گره کرده ی حاکمیت را یکی پس از دیگری پوچ نشان‌ می‌دهد.
سالها مشت های گره کرده و حنجره ها دریده و آل سعود را  نوکرغرب ،  گاوشیرده و… نامیدند و “شیخ نمر” را تابلوی جنایت عربستان نامیدند ، از دیوارهای سفارتش آویزان شده و از تریبون های نماز جمعه بدترین توهین ها را به مقامات سعودی کردند.
اما امروز دیپلماسی اقتدار را باید در عربستان جستجو کرد گویی مسئولین سعودی میخواستند با این توافق نشان دهند که  آقا_بودن با رجز خوانی و عربده کشی بدست نمی آید ،می‌توان چنان هوشمندانه و سیاست ورزی کرد که با دست همان شورشیان تابلو شیخ نمر را پایین کشید و در خاک رقیب او را اینگونه تحقیر کرد که حتی محل میزبانی را با قدرت خود و ذلت رقیب جابجا کرد.

به دنبال تغییر ناگهانی در محل برگزاری نشست خبری وزاری خارجه ایران و عربستان سعودی، چند خبرنگار در شبکه‌های اجتماعی افشا کردند که وجود عکس قاسم سلیمانی در سالن با مخالفت هیئت عربستانی مواجه شده است.

 

بر اساس این گزارش‌ها، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، حاضر نشده نشست خبریِ روز شنبه در محلی برگزار شود که عکس قاسم سلیمانی بر دیوارش نصب شده بود.

پیشتر خبر رسیده بود که محل نشست خبری مشترک وزاری خارجه دو کشور در ساختمان وزارت خارجه در تهران ناگهانی و بدون توضیح تغییر کرده است.

در واکنش به این گزارش‌ها که به شکل گسترده در توئیتر و اینستاگرام بین کاربران ایرانی بازتاب داشت، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، «گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای» درباره تغییر محل گفت‌وگوی رسانه‌ای دو وزیر را «بی‌اساس» دانست.

کنعانی ادعا کرد که دلیل این تغییر بروز «مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین شده قبلی» بوده و با تغییر مکان، نشست برگزار شده است.

وزیر خارجه عربستان سعودی برای اولین بار پس از هفت سال قطعی روابط با جمهوری اسلامی روز شنبه به تهران سفر کرد و پس از استقبال رسمی و دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به خبرنگاران گفت که این دو «مذاکرات صریح و شفافی» داشتند.

او همچنین گفت که با طرف ایرانی درباره «لزوم احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی» یکدیگر گفت‌وگو کرده است.

سفر بن‌فرحان به تهران، اولین سفر یک وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران طی ۱۷ سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *