“بدهی عراق به ایران برای مبادلات بشردوستانه استفاده می‌شود”

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۶

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی روز دوشنبه ۵ تیرماه به سوالات خبرنگاران درباره پول‌های آزاد شده ایران در عراق پاسخ داد. به گفته وزارت برق عراق، این کشور تمام بدهی واردات گاز از ایران را پرداخت کرده است که بالغ بر ۱۱ تریلیون دینار عراقی است.

وزارت برق عراق می‌گوید بدهی‌های این کشور به ایران برای واردات گاز به بانک تجارت عراق پرداخت شده، اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این بانک نمی‌تواند این مبلغ را به ایران انتقال دهد.

از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال شد که ایالات متحده چگونه به عراق “چراغ سبز” نشان می‌دهد که “این همه پول را به ایران بدهد؟” و “آیا مذاکره یا توافقی بین آمریکا و ایران در این مورد وجود داشته است؟”

متیو میلر در پاسخ تاکید کرد که هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران یا عراق ایجاد نشده و دولت بایدن به اجرای تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد.

به گفته او وزارت خارجه آمریکا از سال ۲۰۱۸، تعدادی معافیت در نظر گرفته است که به عراق اجازه می‌دهد هزینه واردات برق از ایران را با انتقال وجوه به حسابی محدود در عراق پرداخت کند.

میلر تاکید کرد که “مطابق با تحریم‌های ایالات متحده، این وجوه فقط برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملات غیرقابل تحریم قابل دسترسی است.”

او گفت: «پول فقط به اشخاص ثالث تایید‌شده می‌رسد و مستقیماً به ایران منتقل نمی‌شود؛ ما همچنان به صورت موردی، تراکنش‌ها برای استفاده از این وجوه را تأیید می‌کنیم.»

نیمه خردادماه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق از آزادسازی ۲.۷۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران برای صادرات برق و گاز جمهوری اسلامی به عراق خبر داده بود.

به گفته این منبع، فواد حسین‌، وزیر خارجه عراق طی دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در ریاض این مجوز را از آمریکا دریافت کرده است.

سایت “میدل ایست نیوز” یک پایگاه خبری عراقی هم گزارش داده بود که این پول از طریق بانک تجارت عراق منتقل می‌شود و از این پول فقط برای هزینه زائران ایرانی و مواد غذایی صادراتی به ایران، استفاده خواهد شد.

آن زمان نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که ایران امکان دسترسی به حدود سه میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در عراق را پیدا کرده و این کشور می‌تواند از پول خود در حساب‌هایی در عراق فقط برای اهداف بشردوستانه و مبادلات غیرتحریمی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *