تورم بالاتر از ۴۰ درصد در ۲۵ استان/ یزد بیشترین تورم را دارد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۶

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان به ترتیب با ۵۴.۲، ۴۸.۶ و ۴۸.۳ درصد بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در تازه‌ترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران، خلاصه تحولات مربوط به تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دو مقیاس ماه و سال و عوامل محرک اصلی آنها در دو حوزه کالایی و خدماتی مورد بررسی قرار گرفته است. در ضمن، در این مطلب به ترکیب تورم در استان‌های کشور برای خرداد ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

همانطور که در نمودار زیر آمده است، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان به ترتیب با ۵۴.۲، ۴۸.۶ و ۴۸.۳ درصد بوده است. در مقابل، کمترین نرخ تورم هم متعلق به سه استان خوزستان با ۳۸.۱، سمنان با ۳۸.۸ و زنجان با ۳۹.۱ درصد بوده است. در این بین، تورم پایتخت ایران ۳۹.۳ درصد بوده که کمتر از میانگین کل کشور است.

نگاهی به جزئیات تورم نقطه به نقطه

در بررسی اتاق بازرگانی ایران از داده‌های آماری مرکز آمار ایران آمده است که روند نزولی تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، در خرداد ۱۴۰۲ استمرار یافت و نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه به ۴۲.۶۴ درصد رسید که ۴.۷ واحد درصد از رقم مشابه سال قبل کمتر و همچنین کمترین رقم طی دو سال اخیر بوده است.

در سومین ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین افزایش شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ به میزان ۹۰ درصد، میوه خشکبار ۶۴ درصد و گروه آبزیان ۶۰ درصد است.

در بخش خدمات بیشترین افزایش شاخص قیمت در مقیاس سال به ترتیب متعلق به خدمات هتل و رستوران با ۶۳ درصد افزایش، خدمات حمل و نقل عمومی ۵۸ درصد و خدمات بهداشت درمان ۵۴ درصد است.

گروه حمل و نقل از سه جزء؛ خرید وسایل حمل ونقل، استفاده از وسایل نقلیه شخصی و خدمات حمل و نقل عمومی تشکیل شده که افزایش شاخص قیمت هر یک در خرداد سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر با ۵۹.۴ درصد، ۳۷.۶ درصد ۵۸.۴ درصد بوده است.

با توجه به ضرایب اهمیت کالاها و خدمات در سبد هزینه خانوارهای کشور، میزان مشارکت گروه‌های کالایی و خدماتی در تورم متفاوت است. در سومین ماه سال جاری، بیشترین مشارکت در تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۱۴.۸ واحد درصد سهم، مسکن (بخش عمده؛ اجاره) با ۱۱.۸ واحد درصد سهم، حمل و نقل با ۴.۲ واحد درصد سهم و بهداشت و درمان با ۳.۴ واحد درصد سهم است.

تورم خانوار روستایی و شهری چقدر است؟

همچنین، تورم نقطه به نقطه خرداد ۱۴۰۲ برای خانوارهای روستایی ۴۳.۲ درصد (۰.۶ واحد درصد بیشتر از میانگین کل) و برای خانوارهای شهری ۴۲.۵ درصد اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *