نامه «خیلی محرمانه» فرمانده سپاه به ابراهیم رئیسی: اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را ببندید

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۷

براساس یک نامه «خیلی محرمانه» تازه‌ فاش‌شده دیگر از رشته اسناد و مکاتبات محرمانه میان سران و فرماندهان جمهوری اسلامی در دوران اعتراضات پارسال، فرمانده کل سپاه صریحا اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را «جوی مسموم» برای نظام توصیف کرده و از رئیس‌جمهور اسلامی خواسته است که آن‌ها را ببندد.

نامه حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به ابراهیم رئیسی به تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ فرستاده شده که متن آن روز سه‌شنبه ششم تیر از سوی گروه هکری «قیام تا سرنگونی» در کانال تلگرامی آن منتشر شد.

آقای سلامی در این نامه نوشته بود که «در پی وقوع شرایط امنیتی…در گام اول، ورودیِ این جوی مسموم… باید برای همیشه مسدود گردد».

او تأکید کرده بود که به دلیل «رها بودن فضای مجازی… نیاز است که با اقتدار، حداقل برای چند سال، اجازه فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی داده نشود».

درخواست حسین سلامی از ابراهیم رئیسی، با اظهاراتی که رهبر جمهوری اسلامی ایران در روز انتشار این نامه بیان کرد، کاملا مطابقت دارد.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار با مدیران ارشد قوه قضائیه، بر «لزوم برخورد برنامه‌ریزی‌شده» با «فضای مجازی و غیرمجازی» تأکید کرد.

انتقاد از مخالفت‌ها با بستن شبکه‌های اجتماعی

فرمانده سپاه پاسداران که در بحبوحه اعتراضات جنبش «زن، زندگی، آزادی» و پس از مسدود شدن دسترسی به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، این نامه را نوشته بود، گفته است: اکثر دستگیرشدگان را «نوجوانان و جوانان فریب‌خورده‌ای تشکیل می‌دهند که تصورات ذهنی‌شان کاملا متفاوت با عالم واقعیت است و بنابه اقرار خود آن‌ها، ساخته ذهنی ناشی از شبکه‌های فضای مجازی بیگانه است».

حسین سلامی ابراز نگرانی کرده که «دشمنان» «با ابزارهای هوش مصنوعی و پردازش داده‌ها» که از نحوه استفاده مردم از فضای مجازی گردآوری می‌کنند، بتوانند «ضمن ذائقه‌سنجی و شناسایی نقاط ضعف هر فرد، عملیات خاص برای تغییر ذائقه و هدایت به سمت ارزش‌های کشورهای بیگانه را اجرا کنند».

او در این نامه از برخی مقامات حکومتی که مسدودکردن شبکه‌های مجازی خارجی را امری تاکتیکی و موقت دانسته و خواهان آزاد کردن آن شده‌اند، انتقاد کرده و نوشته است: تنها پس از تقویت شبکه‌های داخلی که روند آن ممکن است چند سال به طول بکشد، ممکن است بتوان به فکر «رقابت با ظرفیت‌های خارجی و به صورت مدیریت شده و با اتخاذ سیاست‌های مناسب» افتاد.

او در ادامه، آن دسته از مسئولان نظام را که با بستن فضای مجازی و محدودیت اینترنت مخالفت‌هایی دارند، به طور غیرمستقیم «مسئول ریخته شدن خون نیروهای بسیجی و سایر وفاداران نظام و هزینه‌های سنگین» برای «دفاع از انقلاب» خوانده است.

به ادعای سلامی، «بار اصلیِ جمع‌کردن کف خیابان بردوش نیروهای مسلح است درحالی که اجازه استفاده از سلاح گرم را نداشته و بدن خود را در معرض تیرها وحملات دشمنان انقلاب قرار داده‌اند، که حاصل آن ده‌ها شهید و هزاران مجروح بوده است».

ادعای نداشتن سلاح از سوی نیروهای «کف خیابان» با گزارش‌های بی‌شمار در خصوص کشته و زخمی‌شدن صدها تن از معترضین و سایرین بر اثر اصابت گلوله شلیک‌شده از اسلحه نیروهای حکومتی در جریان سرکوب خشن اعتراضات، تعارض دارد.

فرمانده کل سپاه در نامه خود قطع دسترسی مردم ایران به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای سال‌های آتی را «اقدامی خطیر» در حد ساقط کردن حکومت پیشین تلقی کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی، براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، دسترسی به اینترنت را بسیار محدود کرده، و در برخی از مقاطع نیز اینترنت را در برخی از استان‌ها مانند کردستان و سیستان‌وبلوچستان به طور کامل قطع کرد.

از سوی دیگر، شبکه‌های پرکاربردی مانند اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ نیز فیلتر شده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی و در صدر آن‌ها دفتر علی خامنه‌ای با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های خارجی به انتشار پیام‌های حکومتی و پروپاگاندای نظام ادامه می‌دهند.

نامه حسین سلامی به ابراهیم رئیسی را گروه هکری «قیام تا سرنگونی» منتشر کرده است. این گروه که گفته می‌شود منتسب به سازمان مجاهدین خلق است، در هفته‌های گذشته اسناد و نامه‌های دیگری از مکاتبات میان سران نظام، به‌ویژه در دوران اعتراضات پارسال، را منتشر کرد.

با این حال، نامه فرمانده سپاه به رئیس دولت در خصوص «بستن فضای مجازی با اقتدار، دست‌کم برای چند سال» و توضیحاتی که او در دفاع از این نظریه نوشته بود، در روزی افشا شد که علی خامنه‌ای در دیدار با رئیس قوه قضائیه و مدیران دستگاه قضایی، خواهان آن شد که این قوه با کسانی که در فضای مجازی و غیرمجازی اخبار ایران را منعکس می‌کنند برخورد کند.

او گفت: «این‌که یک عده با استفاده از فضای مجازی یا غیرمجازی روی اعصاب مردم راه بروند…خلاف مقتضی احیای حقوق عامه است و قوه قضائیه باید با برنامه‌ریزی، انضباط و با قاعده در این موضوع ورود کند».

مطالبات علی خامنه‌ای، که رئیس قوه قضائیه را منصوب می‌کند، برای این قوه دستورالعمل محسوب می‌شود.

با این حال اصرار او و فرمانده کل سپاه به مقابله با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و کاربران در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر در برخورد با این عرصه بارها ناکام مانده است.

منابع: سند منتشرشده در کانال تلگرامی «قیام تا سرنگونی»، رسانه‌های ایران، رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *