روزنامه بلژیکی: بازجویی از مادر دو مخالف جمهوری اسلامی پس از سفر زاکانی به بروکسل

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۸

در ادامه جنجال و تنش سیاسیِ صدور روادید برای شهردار تهران در بلژیک، یک روزنامه چاپ این کشور روز پنج‌شنبه، هشتم تیر، به نقل از دو مخالف جمهوری اسلامی در این کشور خبر داد که مادر آنها در ایران بازجویی شده است.

این دو نفر به روزنامه بلژیکی «هااِل‌اِن» گفته‌اند یکی از همراهان علیرضا زاکانی، شهردار تهران، از آنها که برای مخالفت با حضور او در تجمعی شرکت کرده بودند، عکس‌برداری کرد و سپس با شناسایی آنها توسط دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی، مادرشان در داخل ایران «ساعت‌ها» توسط نیروهای امنیتی بازجویی شده است.

همراه علیرضا زاکانی در بروکسل

به گفته این دو نفر، دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۵ تیر مادر آنها را تحت «شکنجه روحی» قرار داده است. آنها از وزیر امور خارجه بلژیک انتقاد کرده‌اند که امنیت آنها و خانواده‌شان را به خطر انداخته است.

فاش شدن این موضوع، حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک، را با بحران جدیدی مواجه کرده و دو حزب در پارلمان این کشور خواستار کناره‌گیری او شده‌اند و گفته‌اند امروز با سایر احزاب عضو ائتلاف اکثریت در پارلمان این کشور جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره این موضوع برگزار می‌کنند.

خانم لحبیب روز ۵ تیر با وجود عذرخواهی از «عدم شفافیت» درباره صدور روادید برای علیرضا زاکانی، شهردار تهران و هیئت همراهش، از تصمیم خود در این زمینه دفاع کرد و گفت اگر زاکانی بار دیگر بخواهد به بروکسل بیاید، دوباره روادید بلژیک برایش صادر می‌کند.

پیش از این اظهارات وزیر امور خارجه بلژیک، نشریه پولیتیکو گزارش داد که این تنش‌ها دولت بلژیک را دچار «بحران» کرده و هرچند انتقادها در این زمینه به سمت وزیر خارجه است، پیامدهای این انتقادها فراتر از اوست و ممکن است ائتلاف حاکم را به خطر بیاندازد و موجب آشفتگی سیاسی شود.

از خردادماه که ۱۴ مقام ایرانی از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران با ویزای صادر شده از سوی دولت بلژیک، پا به پایتخت اتحادیه اروپا گذاشتند، موجی از انتقادها علیه عملکرد وزیر خارجه این کشور و دعوت‌کنندگان این هیئت جمهوری اسلامی آغاز شده است.

سفر زاکانی به یکی از شهرهای اتحادیه اروپا در شرایطی بود که این اتحادیه اول خرداد امسال بسیج دانشجویی را در ارتباط با نقض «جدی» حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات دانشجویی در پاییز پارسال در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

زاکانی که از چهره‌های تندرو در حکومت ایران به شمار می‌رود، در زمان سرکوب اعتراض‌های ۱۸ تیر ۱۳۷۸، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان تهران بود.

پس از بازگشت زاکانی به ایران، حاجا لحبیب در اولین حضورش در پارلمان بلژیک در پاسخ به اعتراض برخی از نمایندگان این کشور در این زمینه، پاسکال اسمت یکی از اعضای وقت دولت منطقه‌ای بروکسل را به «کثیف کردن چهره» این شهر به دلیل دعوت از زاکانی متهم کرد.

او گفت در حالی که وزارت خارجه بلژیک در ماه مارس، سفر زاکانی به بروکسل را «در شرایط فعلی اصلا مناسب ندانست»، آقای اسمت بر انجام این سفر پافشاری داشت.

چند روز بعد، اسمت از مقام خود کناره‌گیری کرد اما پیش از آن فاش کرد که تصمیم دعوت از زاکانی به کنگره شهرداران شهرهای بزرگ در بروکسل، بر اساس «تصمیم نهایی» وزارت خارجه بلژیک بود.

دریا صفایی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک در واکنش به حرف‌های وزیر خارجه این کشور در پارلمان در روز ۵ تیر در توئیتی نوشته بود: «وزیر خارجه بلژیک بعد از سومین بار که به پارلمان احضار می‌شود با یک سری کلمات توخالی و بی‌محتوا عذر‌خواهی می‌کند و سپس در ادامه می‌گوید کاری که کرده است زیر لوای دیپلماسی کاملا درست و قانونیه.»

او خواستار استعفای خانم لحبیب و انتصاب وزیر خارجه‌ای شد که به گفته او «به ساز جمهوری اسلامی نرقصد و تن به دیپلماسی گروگان‌گیری ندهد.»

علاوه بر صدور روادید برای زاکانی، تن دادن دولت بلژیک به استرداد اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی به ایران نیز انتقادهایی را برانگیخت.

اسدی در پرونده‌ای تروریستی به‌دلیل طراحی بمبگذاری علیه سازمان مجاهدین خلق در پاریس، از سوی دستگاه قضایی بلژیک به بیست سال زندان محکوم شده بود.

منابع: توییتر، هاال‌ان، رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *