آزادی مهدی هاشمی، اکبر طبری، و محمدعلی نجفی؛ شهرام جزایری و بابک زنجانی در زندان

By | ۱۴۰۲-۰۴-۰۹
قوه قضاییه جمهوری اسلامی تأیید کرد که مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، اکبر طبری معاون قوه قضاییه در زمان ریاست صادق لاریجانی، و محمدعلی نجفی وزیر پیشین آموزش و پرورش، که با جرایم سنگین مالی و قتل محکوم شده بودند، از زندان آزاد شده‌اند.
به گزارش صدای آمریکا، مرکز رسانه قوه قضاییه روز پنج‌شنبه ۸ تیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بابک زنجانی و شهرام جزایری در زندان هستند، اما مهدی هاشمی و اکبر طبری «در چارچوب موازین قانونی» از زندان آزاد شده‌اند.
اطلاعیه این مرکز در پی انتشار اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها در یک برنامه تلویزیونی و تأیید آزادی این افراد صادر شده است.
محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران و وزیر آموزش و پرورش اسبق جمهوری اسلامی، به جرم کشتن همسر دوم خود با شلیک گلوله در حمام خانه به زندان محکوم شده بود. اکبر اتباعی طبری، مدیرکل امور مالی و معاون اجرایی قوه قضاییه در زمان تصدی صادق لاریجانی، به جرم رشوه‌خواری و فساد مالی در زندان بود. مهدی هاشمی رفسنجانی، چهارمین فرزند اکبر رفسنجانی، نیز به اتهام گرفتن رشوه از شرکت‌های نفتی توتال و استات اویل، زندانی شده بود.
رئیس سازمان زندان‌ها در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که اکبر طبری «نه عفو خورده و نه مرخصی رفته و نه الآن در زندان است. او با تصمیم مرجع قضایی به صورت موقت بیرون از زندان است.»
او همچنین تأیید کرد که مهدی هاشمی نیز آزاد شده و درباره محمدعلی نجفی نیز گفت «فکر کنم او رضایت شاکی‌اش را گرفته» است.
اظهارنظر مقام قوه قضائیه جنجالی شد؛ محکومان خودی نه مرخصی هستند نه در زندان
در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره آزادی این سه زندانی منتشر شده بود.
کیانوش رزاقی، حقوقدان، در ماه فروردین، درباره گزارش‌ها درباره عفو محمدعلی نجفی که به دلیل قتل همسر دوم خود زندانی بود، به صدای آمریکا گفته بود که عفو او وجدان عمومی را جریحه‌دار کرد.
همچنین گزارش‌هایی منتشر شده بود که مرخصی متصل به آزادی اکبر طبری و تبدیل وثیقه «۱۰۰ میلیارد تومانی» او به «۳۰۰ میلیون تومان» منتشر شد، اما روابط عمومی سازمان زندان‌ها و همچنین مرکز رسانه قوه قضاییه با تکذیب آنها،‌ اعلام کرده بود که او «در بازداشتگاه اوین» در حال گذراندن «دوران محکومیت خود» است.
گروهی از کاربران در رسانه‌های اجتماعی به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند. از جمله بخشی از دفاعیات اکبر طبری در دادگاه بازنشر شده که در آن می‌گوید دوستانی دارد اگر بخواهد «کل لواسان» را به نامش می‌زنند.
آزادی این زندانیان در حالی است که جمهوری اسلامی فشار بر معترضان را افزایش داده و شماری از مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را زندانی کرده است.
از جمله، کانون مدافعان حقوق بشر از تشکیل پرونده‌ای جدید علیه محمد نجفی، وکیل محبوس در زندان اوین، به دلیل اطلاع‌رسانی او درباره فشارها و تهدیدها علیه معترضان زندانی، خبر داده است.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفت که «تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه، تصویر خوبی نیست» و «باید اصلاح شود». او با کوچک شمردن فساد در این قوه گفت: «یک اقلیت کوچکی هم هستند که سوء‌استفاده می‌کنند از موقعیت؛ چهره‌ قوه را مخدوش می‌کنند در نظر مردم.»
حسین رئیسی، حقوقدان ساکن کانادا، در روزهای گذشته در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تراکم زندان‌ها را نسبت به جمعیتش دارد و عفو‌ها را «خارج از ساختار اصول عدالت کیفری و اصول جرم‌شناسی» دانست که «تأثیر جدی ندارد.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *