بحران آب ایران؛ «پساب با کیفیت شرب» وارد بورس می‌شود

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۴

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید تعدادی از هزاران چاه موجود در این استان، کیفیت «شرب» دارند و وارد مدار «بهره‌برداری» می‌شوند.

محسن اردکانی روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه توضیح نداد پسابی که «کیفیت آب شرب» دارد در چه بخشی استفاده خواهد شد، اما پارسال اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از راه‌اندازی بورس پساب برای بخش‌های غیرخانگی خبر داده بود.

در حالی که بسیاری از کشورها تقریبا کل فاضلاب خانگی را تصویه و پساب آن را تحویل بخش‌های کشاورزی و صنعتی می‌دهند، آمارهای وزارت نیروی ایران نشان می‌دهد تا پایان اردیبهشت امسال ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کل کشور تنها ۵.۸ میلیون متر مکعب در روز است که اگر همه آنها با ظرفیت کامل کار کنند، سالانه تنها ۲.۱ میلیارد متر مکعب فاضلاب را تبدیل به پساب می‌کنند که معادل کمتر از یک چهارم آب مصرف خانوارها است.

در بخش آب آشامیدنی خانوارها نیز آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد کمتر از ۶۵ درصد از ۹ میلیارد متر مکعب آبی که تحویل بخش خانگی می‌شود، تصفیه شده و سالم است و بقیه، بدون اینکه از دستگاه‌های تصفیه بگذرد، به عنوان آب آشامیدنی تحویل بخش خانگی می‌شود.

همچنین یک چهارم آب آشامیدنی بخش خانگی، در همان مرحله انتقال و تولید در شبکه فرسوده کشور تلف می‌شود.

مجموعه این عوامل بحران آب در کشور را رقم زده و طی روزهای گذشته گزارش های زیادی از قطعی آب برخی مناطق پایتخت، همچنین جیره‌بندی آب در کشور منتشر شده است.

به گفته اردکانی، امسال میزان بارندگی در تهران ۵ درصد نسبت به پارسال کاهش یافته و در حال حاضر حجم ذخایر آب سدها نسبت به پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است.

آقای اردکانی توضیح نداده چرا به جای افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و تولید پساب، آب چاه‌های تهران به عنوان پساب وارد بورس می‌شود.

طی سال های گذشته گزارش‌های زیادی از فرونشست زمین در کلانشهرها و دشت‌های کشور به خاطر استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی منتشر شده است.

آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد در سال گذشته خورشیدی ۹ میلیارد متر مکعب آب بخش خانگی تولید شده که دو میلیارد متر مکعب آب برای بخش روستایی و بقیه برای خانوارهای شهری بوده است.

بیش از نیمی از آب مصرفی شهرها و ۷۵ درصد آب شرب روستایی از منابع زیرزمینی تولید شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایلنا، وزارت نیرو و رادیو فردا؛ د.خ/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *