گزارشی از «بریدن و دزدیدن» موهای بلند دختران در خیابان‌های تهران

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۵

روزنامه «شرق» در شماره سه‌شنبه ۱۳ تیر خود در گزارشی خبر می‌دهد که در تهران، افرادی با تهدید دختران در خیابان‌ها، اقدام به «بریدن و دزدیدن» موهای بلند آنها می‌کنند.

در این گزارش، یکی از دختران افغان ساکن تهران روایت ربوده شدن خود توسط افرادی قمه‌بدست در یک ماشین با شیشه‌های دودی را بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد که خودروی آنها «پر از کیسه‌های مو» بود.

به دنبال افزایش بحران اقتصادی و گسترش فقر در ایران، رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر از افزایش پدیده خرید و فروش موی دختران و زنان به دلیل نیازهای مالی خبر داده بودند، اما گزارش از دزدیدن موی دختران کمتر سابقه داشته است.

گزارش‌های روزنامه «خراسان»، خبرگزاری ایسنا و دیگر رسانه‌ها در دو سال اخیر حکایت از افزایش خرید و فروش مو برای گذران زندگی در ایران داشته و این رسانه‌ها خبر می‌دهد که بیشتر این موها، به تولیدی‌های اکستنشن در ترکیه، کشورهای عربی، چین، اروپا یا حتی برخی کشورهای قاره آمریکا می‌رسد.

به نوشته این گزارش‌ها، بسته به حجم و کیفیت، قیمت مو از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت است.

سارقان مو در تهران

در گزارش تازه روزنامه «شرق»، نمونه دختری ۱۰ ساله در تهران بازگو شده که مردی او را در خیابان با چاقوی بزرگی تهدید کرده و سوار خودرو کرده است.

او توضیح می‌دهد که چند روز پیش از ربوده شدن، زنی در خیابان به او و خواهر ۱۴ ساله‌اش پیشنهاد «خرید مو با قیمت بالا» را داده بود، اما آنها این پیشنهاد را رد کردند.

این دختر نوجوان در مورد ربوده شدن خود توضیح می‌دهد که «از مدرسه به سمت خانه می‌آمدم، مدل ماشین را بلد نبودم؛ اما شیشه‌های دودی داشت. با نشان دادن چاقو من را سوار ماشین کردند… یک خانم و یک آقا بودند. وقتی سوار شدم، دو دختر دیگر هم در ماشین بودند و فقط گریه می‌کردند. مرد سیاه و بزرگ با چاقوی بزرگ تهدید می‌کرد کسی حرف نزند.»

او اضافه می‌کند که «چند محله که دور شدیم کاغذی را برد تا چند نفر امضا کنند و دوباره سوار ماشین شد، کمی که گذشت همان مرد کیسه‌ای دسته‌دار برداشت و موی هر سه نفر ما را با قیچی برید و آن را گره زد. داخل ماشین پر از کیسه مو بود… موهای مشکی، طلایی، قرمز، همه رنگ بود.»

این دختر سپس توضیح می‌دهد که «بعد از مدتی جلوی کلانتری در دماوند رسیدیم، آن خانم و آقا گفتند حق ندارم حرف بزنم و باید اسمم را هم اشتباه بگویم، من هم ترسیده بودم. وقتی وارد کلانتری شدیم آن مرد کاغذ امضاشده را به مامورها داد و گفت من را در خیابان پیدا کرده و این هم امضای اهالی همان جاست.»

با گسترش فقر در ایران، در سال‌های اخیر، رسانه‌های ایران بارها از «افزایش شدید» خرید و فروش اعضای بدن در ایران خبر داده‌اند.

ازجمله روزنامه «جهان صنعت» در یک گزارش میدانی که روز ۱۴ اردیبهشت منتشر کرد، خبر داد که در نزدیکی میدان ولیعصر تهران، روبه‌روی کاخ دادگستری، کوچه‌ای قرار دارد که به «بازار فروش کلیه» تبدیل شده و در چند سال گذشته هر کسی که قصد فروش و خرید کلیه را دارد به آگهی‌های روی دیوار آن کوچه مراجعه می‌کند.

روزنامه «جهان صنعت» نوشت که از یک سال گذشته در این کوچه، به غیر از کلیه، آگهی‌های پیوند کبد، مغز استخوان، قرنیه چشم، اهدایی اسپرم و تخمک نیز به دیوارها اضافه شده است.

با استفاده از گزارش‌های شرق، ایسنا، همشهری، روزنامه خراسان و رادیو فردا؛ پ.پ / ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *