روایت آماری یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از رتبه‌های برتر؛ دانشگاه هم سهم «ثروتمندان» شد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۹

روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به آمار ورودی کنکور پرداخته و نوشته است که سهم مدارس و دهک‌های مختلف از رتبه‌‌های زیر ۳ هزار کنکور نشان می‌دهد «دهک‌های برخوردار» از وضعیت به مراتب بهتری بهره‌مند هستند.

بر اساس آماری که این روزنامه به نقل از منصور کبگانیان منتشر کرده ۲ درصد از رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور به دهک اول، دوم و سوم و ۸۰ درصد آنها به دهک ۸، ۹ و ۱۰ که برخوردارتر بودند تعلق دارد.

در این بین سهم دهک اول به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه ۲ دهم درصد و سهم دهک دهم به عنوان ثروتمندترین بخش جامعه ۴۸ درصد بوده است.

بنابر همیم گزارش آمارها نشان می‌دهد ۲/۳ درصد از پذیرفته‌شدگان از مدارس دولتی و ۸۰ درصد از مدارس غیردولتی بوده‌اند.

میزان ورودی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای دهک اول ۱/۳ درصد و برای دهک ۸ و ۹ و ۱۰ نیز ۸۶ درصد گزارش شده است.

در پذیرفته شدگان برق شریف وضعیت به مراتب بدتر است و سهم دهک محروم ۱ و ۲ و۳ از این رشته صفر درصد و سهم دهک ۸، ۹ و ۱۰بیش از ۸۷ درصد بوده است که سهم دهک دهم به عنوان ثروتمندترین بخش جامعه به تنهایی۶۰ درصد بوده است.

در رشته روانشناسی نیز وضعیت به همین منوال است و سهم دهک محروم ۲/۹ درصد و سهم دهک مرفه ۸۰/۴ درصد بوده است.

احمد توکلی رییس هیات‌مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» دهم مرداد ماه سال ۱۴۰۱ با ارسال نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از نهادینه شدن شکاف طبقاتی توسط نظام آموزشی خبر داده و نسبت به عواقب آن هشدار داده بود.

توکلی در این نامه تاکید کرده بود که تنوع و تعدد مدارس در آموزش و پرورش فعلی به ۲۳ نوع رسیده است که هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش‌آموزان ارایه می‌دهند.

بر اساس نامه احمد توکلی فقر در حوزه آموزش به خشن‌ترین نوع آن ظهور کرده و یکی در کپرهای سیستان و بلوچستان درس می‌خواند و یکی در مدرسه منطقه یک تهران. وضعیت آموزش مدارس دولتی و غیردولتی در یک منطقه نیز با هم تفاوت بسیار دارد و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه نیز تفاوت‌های آموزشی وجود دارد.

روزنامه فرهیختگان پیشتر نیز در گزارشی به وضعیت داوطلبان کنکور پرداخته و نوشته بود که کنکور سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، با کاهش ۲۴ درصدی و به عبارت دیگر با کاهش ۳۶۹ هزار و ۷۸۶ نفری داوطلبان همراه بوده است.

این روزنامه روند رو به رشد ریزش تعداد داوطلبان حاضر در کنکور طی سال‌های اخیر را متوجه پنجره جمعیتی کشور دانسته و تاکید کرده بود که نمی‌توان در این میان بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان را هم نادیده گرفت.

به باور نویسنده این گزارش چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان که طی سال‌های اخیر به یکی از مشکلات جدی کشور تبدیل شده، حالا خود را با بی‌رغبتی داوطلبان برای تحصیل در مقطع کارشناسی نشان می‌دهد.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *