فعالان دانشجویی:حضور نیروهای نظامی حشدالشعبی را در دانشگاه تهران نمی‌پذیریم

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۳

فعالان دانشجویی با اشاره به اوج‌گیری فشارها می‌گویند نیروهای نظامی در دانشگاه حاضرند و صاحبخانه در حبس و تعلیق است

جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای با عنوان «حذف دانشجو، جذب رزمجو»، به ورود نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی در دانشگاه تهران واکنش نشان دادند و اعلام کردند که حضور نیروهای نظامی را در لباس «رزم» یا «درس» در دانشگاه نمی‌پذیرند و در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

فعالان دانشجویی همچنین تاکید کردند که اجازه نمی‌دهند «حماقت‌ها و بلاهت‌های خودفروختگان طماع و مزدوران دربار» بیش از این نام دانشگاه تهران را لکه‌دار کند.

بیانیه فعالان دانشجویی دانشگاه تهران پس از آن منتشر شد که محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، در دیدار با برخی اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی به‌صراحت گفت که از حضور و تحصیل این نیروها در دانشگاه تهران استقبال می‌کند. پس از آن نیز محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران را تایید کرد و مدعی شد که ورود آن‌ها با «استانداردهای علمی» انجام می‌شود.

فراهم‌سازی امکان تحصیل نیروهای شبه‌نظامی حشدالشعبی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته است که طی ماه‌های اخیر ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه‌های ایران به‌دلیل حضور در اعتراض‌ها و مخالفت با حجاب اجباری، تعلیق و از ادامه تحصیل منع شده‌اند.

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه منتشر شد، «آموزش کالایی»، «کنکور تجاری» و «سهمیه‌های سیاسی» در دانشگاه‌ها را یادآور شدند و با تاکید بر اینکه «تهی‌دستان و زحمت‌کشان» از ورود به دانشگاه ناامید و ناتوان‌اند، هشدار دادند اینک نیروهای نظامی جایگزین دانشجویان شده‌اند.

فعالان دانشجویی به حضور استادان و دانشجویان بسیجی طی سال‌های قبل اشاره کردند و افزودند: «پیش‌ازاین نیز به‌اصطلاح استادان وابسته و شبه‌نظامیان بسیج را دیده‌ بودیم که بر صندلی‌های غصبی تکیه زده‌اند و دست در جیب برادر بزرگ دارند، اما انگار برای تک‌قطبی شدن فضای دانشگاه کفایت نمی‌کردند و حالا باید شاهد لشکرکشی به دانشگاه باشیم.»

دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه خود به تعلیق و محرومیت از تحصیل دانشجویان به‌شدت انتقاد کردند و نوشتند: «دانشگاه را با حذف، تعلیق و سرکوب از دانشجو خالی کرده‌اند و حالا نیروهای عاریتی گروه‌های ‌نظامی عراقی را جایگزین ما می‌کنند.»

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه بیانیه خود به سخنان رئیس دانشگاه تهران که نیروهای حشدالشعبی را «برادر» نامیده بود، کنایه زدند و نوشتند: «بازار سرکوب آزادی‌خواهان به‌قدری گرم شده که آقایان برادر برادر گویان مهمان بر سر سفره پهن شده دعوت می‌کنند. بفرمایید، بنشینید،  لقمه بزنید، صاحب‌خانه در حبس و اخراج و تعلیق است.»

دانشجویان دانشگاه تهران در بیانیه خود به «بدعت زدوبندها و سهمیه‌ها» در جمهوری اسلامی ایران که «استاندارد دوگانه‌ای» را خلق کرده است اشاره کردند. براساس این نگاه، عضو نظامی حشدالشعبی به سبب نظامی بودنش به دانشگاه راه پیدا می‌کند، اما «طبقات پایین» جامعه و افرادی که مبانی ایدئولوژیک متفاوت با حکومت دارند، حتی به‌رغم نخبه بودن، امکان ورود به دانشگاه را ندارند و اگر هم داشته‌ باشند به بهانه‌های مختلف از حجاب اجباری گرفته تا فعالیت دانشجویی، حق تحصیلشان «خصمانه» سلب می‌شود.

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در بیانیه خود تاکید کردند پیش‌نمایش طراحی الگوی مدیریت نظامی کشور با حضور نیروهای اطلاعات، بسیج، سپاه و حشدالشعبی در دانشگاه تهران مشاهده می‌شود. آن‌ها تاریخ تاسیس دانشگاه تهران را یادآور شدند و نوشتند: «از سرایندگان آواز استقلال آکادمی رسیده‌ایم به سرسپردگانی که با مدیریت آتش به‌اختیار مسیر استبداد نظامی را ریل‌گذاری می‌کنند.»

دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ۱۰ ماه از قیام ژینا می‌گذرد، تاکید کردند که ایستادگی و پیشروی می‌کنند، پس نمی‌نشینند و دست روی دست نمی‌گذارند و به حکومت اجازه «حذف و انکار برابری‌طلبان و آزادی‌خواهان» را نمی‌دهند.

خبر پذیرش نیروهای حشدالشعبی در دانشگاه تهران، طی روزهای اخیر موجی از واکنش‌ها را در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی و فعالان دانشجویی داشت. کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، روز سه‌شنبه ۲۰ تیر، در گزارشی با تیتر «حشدالشعبی در دانشگاه، دانشجویان در کمیته انضباطی»، خبر داد که شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه تهران طی تماس‌های تلفنی به کمیته انضباطی احضار شده‌اند. دلیل احضارهای اخیر بیشتر این دانشجویان رعایت نکردن قوانین مربوط به حجاب اجباری در دانشگاه عنوان شده بود.

حشدالشعبی یا «بسیج مردمی»، نام گروهی شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران در عراق است که سال ۲۰۱۴ با ادعای مبارزه با داعش تشکیل شد، اما منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه را دنبال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *