اخبار ضد و نقیض درباره قیمت سوم بنزین؛ بیشتر از ۶۰ لیتر ۱۸ هزار تومان می‌شود؟

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۴

پس از ماه‌ها تایید و تکذیب یک کانال تلگرامی اخبار اقتصادی مدعی شد که از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین مطلع است اما خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران آن را تکذیب کرده است.

کانال تلگرامی «تسنیم اقتصادی» می‌گوید بنزین پلکانی یکی از سوپردستاوردهای دولت رئیسی است که قرار است بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.

این کانال تلگرامی در معرفی خود می‌گوید که به جایی وابسته نیست اما خبرگزاری تسنیم برای نخستین بار و در خبر تکذیب تغییر قیمت بنزین آن را «جعلی» خطاب کرده است.

بررسی‌های صدای آمریکا نشان می‌دهد تحرکات دولت در زمینه بنزین از یک سال پیش با هدف ایجاد تغییر در سهمیه و قیمت بنزین بوده است که ممکن است اجرای گام به گام آن مدنظر باشد.

همان طور که پیشتر و در روز هفتم خردادماه احمد مجرد مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه از اجرای آزمایشی بنزین سه نرخی در ارومیه خبر داد و گفت که ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و۱۵۰ لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومانی وجود دارد و اگر فردی بیش از این مصرف داشته باشد باید آن را با قیمت متفاوتی خریداری کند.

یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت در این حوزه حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌ها بود. در این رابطه نیز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور روز ۲۶ فروردین ماه سال گفت که میزان سهمیه این کارت‌ها محدود نشده و «تنها تعداد این کارت‌ها کاهش یافته است.»

آخرین مرحله از تغییرات بنزینی تا امروز نیز اتصال کارت‌های بانکی به سیستم سوختگیری برای شارژ سهمیه بنزین بود که ۱۶ تیرماه اعلام شد قرار است در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت آزمایشی در شهر تهران اجرایی و بعد از آن عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها شروع شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قصد دولت از اتصال کارت‌های بانکی به شبکه سوخت‌گیری در راستای تخصیص سهمیه بنزین به تمامی مردم است. طرحی که در دو سال گذشته بارها صحبت‌آن مطرح شد اما رسانه‌ها و مدیران دولتی آن را تکذیب کردند.

خبرگزاری ایسنا در دی‌ماه ۱۴۰۰ در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته بود که دولت مصمم است به آن دسته از افرادی که صاحب خودرو نیستند و تاکنون از یارانه بنزین بی‌بهره مانده‌اند، یارانه بدهد.

علیرضا بیگی نژاد عضو کمیسیون تلفیق نیز در ۳۰ بهمن سال ۱۴۰۱ تاکید کرده بود دولت مجاز است از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۲ و در صورت تحقق منابع به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده، ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *