سقوط «۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی» ارزش بازار سرمایه ایران بعد از «دوشنبه سیاه» بورس

By | ۱۴۰۲-۰۴-۲۸

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران خبر داد که بر اثر تغییر دادن قیمت خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها توسط دولت و تحولات دیگر، طی حدود ۷۰ روز، ارزش بازار سرمایه ایران ۲۵۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) کاهش پیدا کرد.

مجید عشقی در جلسه روز ۲۷ تیر در کمیسیون اقتصادی مجلس ایران که گزارش آن را رسانه‌ها یک روز بعد منتشر کرده‌اند، درباره تاثیر بالا رفتن بهای گاز مصرفی پتروشیمی‌ها بر بازار سهام گفت که سود شرکت‌های بورسی از حدود ۶۴۰ هزار میلیارد تومان به ۴۹۰ هزار میلیارد تومان ریزش کرد.

او در ادامه توضیح داده که پیش‌بینی سازمان بورس، تغییر منفی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی بر اثر این اتفاق بوده، اما همزمانی آن با مسائل دیگر باعث شد ارزش بازار به جای ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با ریزش ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه شود.

رئیس سازمان بورس ایران صراحتا گفت: «از ۱۷ اردیبهشت تا دوشنبه هفته جاری، ۲۵۰۰ همت کاهش ارزش بازار سرمایه را داشتیم.»

در روز ۱۷ اردیبهشت که فعالان بورس ایران به آن لقب «دوشنبه سیاه» دادند، شاخص بورس ایران بیش از ۱۲۵ هزار واحد ریخت. یک روز پیش از آن هم شاخص کل بورس ۹۵ هزار واحد کاهش داشت.

این عجیب‌ترین و سنگین‌ترین ریزش در تاریخ بورس بعد از حوادث ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ بود.

حدود ۵۰ روز بعد، در ششم تیر، نامه‌ای با امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، منتشر شد که تاریخ ۱۷ اردیبهشت را داشت و از تصمیم دولت برای تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان خبر می‌داد که به‌طور ساده به‌معنای افزایش هزینۀ تمام‌شدۀ تولید و نهایتاً کاهش سود سهامداران بود.

انتشار این نامه حدود ۵۰ روز پس از تاریخ صدور آن سهامداران بورس را در بهت فرو برد و موج اعتراض‌ها به انتشار دیرهنگام این خبر نیز از کانال‌های تلگرامی به شبکه‌های اجتماعی کشیده شد.

تعیین نرخ گازِ صنایع و نیروگاه‌ها یکی از جنجالی‌ترین قیمت‌گذاری‌های دولتی در ایران است. مطابق آمارهای رسمی وزارت نفت ایران، از مجموع یک ‌میلیارد و ۴۰ میلیون متر مکعب تولید گاز در ایران، ۴۴ درصد به مصرف تجاری و خانگی می‌رسد، ۴۷ درصد به صنایع و نیروگاه‌ها داده می‌شود و مابقی به ترکیه و عراق صادر می‌شود.

از آن‌جا که نرخِ گاز تحویلی به صنایع، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها متفاوت است، تعیین قیمت خوراک تحویلی همواره چالش‌برانگیز بوده و رانت‌های بزرگی را نصیب گروه‌های قدرت و ثروت در جمهوری اسلامی کرده و می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *