ملاک دولت سیزدهم در چینش مدیران، امام صادقی بودن است

By | ۱۴۰۲-۰۴-۳۱
داریوش ابوحمزه برای اولین بار است که پا به ساختمان مرکز آمار می‌گذارد!
«پیگیری‌ها از سازمان برنامه و بودجه کشور نشان می‌دهد، جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران از ریاست مرکز آمار ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های سازمان برنامه کنار رفته است.» این خبر در حالی منتشر شد که خبر انتخاب داریوش ابوحمزه به عنوان سرپرست جدید مرکز آمار نشان می‌داد، فردی به جای مدیر با سابقه پیشین روی کار آمده است که از کمترین سابقه‌ای در بحث مهم آمار برخوردار نیست تا در نزد افکار عمومی این شائبه پررنگ شود که دولتی که در این دو سال روی خوشی به ارائه آمار نشان نداده است، مدیری را روی کار آورده که نظرات دولت را اعمال کند.

به گزارش اقتصاد 24، با توجه به اینکه این دیدگاه می‌تواند اتهامی سنگین باشد، دولت این فرصت را دارد تا در مقام پاسخگویی بر آید و درباره انتخاب خود، مخاطبان را قانع کند.مهدی پازوکی در این رابطه اظهار داشت: با توجه به شناختی که از جواد حسین زاده رئیس برکنار شده مرکز آمار دارم، قویاً می‌گویم ایشان که اساساً از بدنه مرکز آمار بود و سال‌های زیادی را در این موضوع فعالیت کرده بود، برای خدمتگذاری، بسیار تأثیرگذار از داریوش ابوحمزه است که به تازگی با حکم رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان سرپرست جدید مرکز آمار ایران منصوب شده است.

البته عمر دو ساله دولت رئیسی موید این مسئله است که شایسته سالاری اهمیت چندانی ندارد و ملاک دولتی‌ها برای چینش مدیران این است که فرد مورنظر فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق یا به قول معروف «امام صادقی» باشد. با این توضیح که می‌توان ثابت کرد، دلیل اصلی ناکارآمدی و شلختگی این روز‌های اقتصاد کشور، سیطره امام صادقی‌ها در جای جای دولت ابراهیم رئیسی است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: جواد حسین زاده در حالی از مرکز آمار برکنار شد که برای ریاست این مرکز سلسله مراتب را طی کرده بود. یعنی اول کارمند ساده، معاون و مدیر کلی را تجربه کرد و بعد به ریاست مرکز آمار رسیده بود و به همین قطعاً حضورش می‌توانست به کارآمدی منجر شود. همچنین داریوش ابوحمزه در حالی رئیس مرکز آمار شده است که فکر کنم، روزی که کارش را شروع کرد، برای اولین بار بود که پا به ساختمان مرکز آمار می‌گذاشت.

وی با اشاره به اینکه نظام تصمیم گیری در ایران به گونه‌ای است که رابطه به جای ضابطه مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اگر اقتصاد شلخته است، اگر مردم روز به روز بیشتر گرفتار می‌شوند و البته اگر جامعه نسبت به اصلاح امور به ناامیدی مطلق رسیده است، یکی از اصلی‌ترین دلایلش این است که دولت‌ها با هر سلیقه‌ای که روی کار آمده باشند، به هنگام چینش وزیران و مدیران به جای توجه به تجربه و تخصص، میزان نزدیکی به حلقه اصلی را ملاک قرار می‌دهند. خب! در این صورت می‌توانیم به ترمیم فضای اقتصادی امید داشته باشیم؟ قطعاً نه!

پازوکی درباره اینکه آیا بهتر نیست، مرکز آمار زیر نظر دولت نباشد و مستقل از دولت شکل گیرد و اداره شود؟ تصریح کرد: خیر، در همه کشور‌ها رصد و بررسی آمار زیر نظر دولت صورت می‌گیرد و نمی‌توان این مقوله مهم را در اختیار بخش خصوصی گذاشت.

این اقتصاددان افزود: البته این توضیح لازم است که دولت باید با در نظر گرفتن موارد مهمی، چون نرخ تورم، نرخ رشد نقدینگی، نرخ بیکاری و … صداقت در اعلام آمار را مهم و لازم بدانند. در واقع اگر دولتی‌ها بخواهند از واقعیت فرار کنند و برای اینکه در نزد افکار عمومی ناکارآمد معرفی نشوند، اقدام به آمارسازی کنند، هم به خودشان و هم در قبال منافع ملی خیانت بزرگی مرتکب می‌شوند.

متأسفانه وقتی دولتی روی کار آمده است که خودشان هم می‌دانند در جایگاه واقعی شان قرار ندارند، تمرکزشان را فقط به این صرف می‌کنند که به هر طریق ممکن عملکردشان را قابل قبول بدانند و به جامعه اینطور القاء کنند که تصمیم‌هایشان منجر به کاهش مشکلات شده است. در واقع همین نوع رفتار‌ها است که کشور و البته مردم را به این شرایط دشوار رسانده است.مهدی پازوکی در پایان گفت: در حالی ناکارآمدی دولت رئیسی برای همه روشن و ملموس است که از همان اول هم مشخص بود، گروهی که ماًمور به تشکیل دولت سیزدهم شده اند، از شایستگی لازم برای امرِ مهم کشورداری محروم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *