تشدید مقاومت مدنی در مقابل حجاب اجباری؛ وزیر ارشاد: حجاب «خط قرمز» است

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۵
تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی در مقابل نافرمانی مدنی زنان علیه حجاب اجباری ادامه دارد. از سوی دیگر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجاب را «خط قرمز» دانسته، دادگستری اصفهان برای آمران به معروف کارگاه آموزشی گذاشته و جانشین فرمانده سپاه پاسداران نیز آمریکا را متهم کرده است.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه چهارم مرداد، ضمن سکوت درباره رسوایی جنسی رضا ثقتی، مدیر کل این وزرات‌خانه در استان گیلان و موسس «کارگاه عفاف و حجاب»، اعلام کرد که «بی‌حرمتی» به حجاب اجباری، «خط قرمز» است.
او با اشاره به آنچه «خط قرمز» بودن «بی‌حرمتی‌ها به حجاب» نامید، گفت که در زمینه «عفاف و حجاب جدی هستیم.»
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این مقام دولتی نسبت به رعایت نشدن حجاب اجباری در برخی فروشگاه‌های اینترنتی هشدار داد و افزود: «به وزارت‌خانه و حوزه‌های تابعه» دستور داده است که «به صورت جدی وارد شوند.»
این سخنان در شرایطی ابراز شده‌اند که با وجود افزایش فشارهای امنیتی و قضایی از سوی جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب اجباری، نافرمانی‌ها در مقابل آن در حال افزایش است.
دوره آموزشی برای «آمران به معروف و ناهیان از منکر»
رئیس کل دادگستری استان اصفهان روز چهارشنبه اعلام کرد که «دوره آموزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره» برای افرادی که آنها را «آمران به معروف و ناهیان از منکر» خواند، برگزار می‌شود.
اسدالله جعفری که در همایش «فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر» سخن می‌گفت افزود که «تاکنون ۱۳۸ تن» در این دوره آموزشی که از سوی «معاونت پیشگیری دادگستری استان» و «با همکاری سایر سازمان‌ها» برگزار می‌شود، شرکت کرده‌اند.
به گفته او، این دوره‌ها «برای گروه‌های سنی مختلف» طرح‌ریزی شده‌اند و «آمران به معروف و ناهیان منکر نباید احساس کنند در میدان تنها هستند.»
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه در شهر اراک، نافرمانی مدنی زنان ایران در مقابل حجاب اجباری را «جنگ جدید» دانست که «با جنگ‌های گذشته متفاوت است.»
علی فدوی، آمریکا را متهم کرد و مدعی شد که «زنان فریب‌خورده» در «خط مقدم» این «جنگ جدید» حضور دارند و در مقابل آنها، «بانوان متدین» باید «بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند.»
سخنان این مقام ارشد سپاه پاسداران در شرایطی مطرح شده که تصاویر متعددی از حضور زنان با حجاب در کنار زنان بدون روسری منتشر شده است.
پیش از این، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به پرسش صدای آمریکا، از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌‌ها در ایران در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت این نهاد زیرمجموعه نیروی انتظامی، و گزارش‌های مربوط به اجرای «حجاب اجباری» از سوی «پلیس اخلاق»، ابراز نگرانی کرده بود.
متیو میلر با اعلام این موضوع که به نظر می‌رسد «جمهوری اسلامی» از اعتراضات اخیر عبرت نگرفته است، تأکید کرده بود که زنان و دختران باید آنچه را که می‌خواهند بپوشند، آزادانه انتخاب کنند.
هم‌زمان با تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری، گزارش‌های تصویری از مراسم عزاداری محرم در برخی از شهرها منتشر می‌شود که نوحه‌های آن با مضمون حمایت از حقوق زنان از جمله حق آزادی پوشش و همچنین عزاداری برای کشته‌شدگان اعتراضات سراسری است.
هدیه کیمیایی، روزنامه‌نگار در حوزه اجتماعی، به صدای آمریکا گفته است که جمهوری اسلامی در حالی که بر جنایات و جرایم چشم بسته، به دنبال مخالفان حجاب اجباری است.
در روزهای گذشته، رسوایی جنسی رضا ثقتی، مدیرکل پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان که موسس کارگاه «عفاف و حجاب» بود، خبرساز شد.
هرچند مقامات رسمی از جمله رئیس و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، گزارش‌ها درباره ویدئوی منتشر شده از رابطه جنسی ثقتی با یک مرد را زیر سوال برده‌اند، اما پیمان بهبودی منتشر کننده آن فیلم که می‌گوید در مجموع، ۱۳ فیلم از روابط جنسی متعدد این مقام دولتی در اختیار دارد، به صدای آمریکا گفته که رضا ثقتی دست‌کم هفت شریک جنسی مختلف داشته و سال‌ها با آنها در ارتباط بوده است.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *