کویت: حفاری میدان گازی آرش را بدون منتظر ماندن برای تعیین مرزبندی با ایران آغاز می‌کنیم

By | ۱۴۰۲-۰۵-۰۵

وزیر نفت کویت می‌گوید این کشور منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری در میدان گازی آرش (در کویت،الدوره) را آغاز می‌کند.

سَعد البَرّاک روز پنج‌شنبه پنجم مرداد در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز عربی» تصریح کرد ما حفاری و تولید گاز از این میدان را بدون اینکه منتظر تعیین مرزهای دریایی با ایران باشیم، آغاز خواهیم کرد.

این اظهارات برپایه توافق عربستان و کویت در بهار پارسال برای توسعه این میدان مشترک به منظور تولید روزانه ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی و یک میلیارد فوت مکعب (۲۸ میلیون متر مکعب) گاز بیان شده است.

ایران مدعی است که بخشی از این میدان در آب‌های آن است و هرگونه فعالیت حفاری در این بخش را غیرقانونی اعلام کرده است.

آقای البَرّاک اخیرا نیز اعلام کرد این میدان گازی حق انحصاری کویت و عربستان است و ایران باید با تعیین مرزهای دریایی‌اش، مالکیت خود را در این میدان ثابت کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به این اظهارات گفت که تهران در حال پیگیری این موضوع با مقامات کویتی است.

جمهوری اسلامی ایران پارسال توافق بین کویت و عربستان برای توسعه این میدان گازی را «غیرقانونی» خوانده بود.

سعد البراک پیشتر در مصاحبه با تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان گفته بود: «تا این لحظه کویت و عربستان سعودی در میدان الدوره حق انحصاری دارند و هرکس ادعایی دارد باید شروع به تعیین مرزها کند و اگر حقی داشته باشد طبق قواعد حقوق بین‌الملل آن را خواهد گرفت.»

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی هم روز سوم مرداد به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد منابع طبیعی و میدان گازی مورد مناقشه الدوره به صورت انحصاری متعلق به کویت و عربستان سعودی است.

بزرگ‌ترین بخش این میدان گازی میان عربستان و کویت واقع شده که در آن مرزبندی مشخصی بین دو کشور وجود ندارد،‌ اما بخشی از این میدان گازی بنابر گفته مقامات جمهوری اسلامی در مرزهای ایران قرار دارد.

خبرگزاری دولتی عربستان ۲۴ فروردین پارسال گزارش داد که عربستان و کویت از ایران برای مذاکره پیرامون تعیین مرزهای دریایی دعوت کردند.

دولت کویت سال ۱۳۹۰ اعلام کرد که ایران تمایلی برای مذاکره و تعیین مرزهای دریایی خود نشان نمی‌دهد.

هنوز معلوم نیست جمهوری اسلامی چرا طی بیش از یک دهه گذشته تمایلی به مذاکره و تعیین مرزهای دریایی نشان نداده است. جواد اوجی وزیر نفت ایران نیز پارسال مدعی شد که جمهوری اسلامی به‌صورت یک‌جانبه اقدام به حفاری در این میدان خواهد کرد.

اختلاف بر سر این میدان گازی به دهه ۱۹۶۰ باز می‌گردد، زمانی که ایران امتیاز این میدان را به شرکت نفت انگلیس و ایران، و کویت آن را به رویال‌داچ شل، واگذار کرد.

این دو امتیاز در بخش شمالی میدان که ذخایر قابل استخراج آن حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب تخمین زده می‌شود، همپوشانی داشتند.

عربستان همچنین از یک دهه پیش تولید گاز از میدان مشترک «حصبه» (به ایرانی فرزاد) را آغاز کرده است، در حالی که ایران هنوز حتی نتوانسته که عملیات توسعه این میدان را آغاز کند.

با استفاده از گزارش اسکای نیوز عربی و رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *