ریزش مخاطبان تلویزیون در محرم امسال؛ انتقاد تند اصولگرایان از برنامه «مهلا» در محرم

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۱

در حالی که به رسم چند سال گذشته همه برنامه‌های صداوسیما از اولین روز ماه محرم متفاوت شده و به سمت عزاداری می‌رود، مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرد امسال نیمی از مردم «برنامه‌های محرمی» تلویزیون را اصلا ندیده‌اند.

به گزارش اعتماد به نقل از مرکز تحقیقات صداوسیما، در دهه اول محرم سال جاری در مجموع ۵۲.۴ درصد از پاسخگویان، بیننده ویژه‌برنامه‌های دهه اول ماه محرم شبکه‌های سیما بوده‌اند که برنامه‌ «حسینیه معلی» با ۳۰.۶ درصد و «مرثیه خوانی» با ۱۰.۷ درصد بیشترین میزان مخاطب را در میان همه برنامه‌ها داشته‌اند.

همزمان پخش ویژه برنامه‌ای به نام «مهلا» از پلتفرم‌های نمایش خانگی، بعد از ایجاد حواشی فراوان از طرف میهمانانش، با انتقاد تند رسانه‌های اصولگرا روبرو شد.

خبرگزاری فارس و روزنامه جوان این برنامه را «خط‌کشی» بین «امام حسین و جمهوری اسلامی» دانستند و رویکرد آنرا «دیده شدن» با اقداماتی اشتباه و ضدفرهنگی دانستند.

حضور دختر قاسم سلیمانی در این برنامه حواشی زیادی ایجاد کرد. او در این برنامه از علاقه پدرش به تماشای سریال‌های غربی همچون «۲۴»، «فهرست سیاه» و «خانه کاغذی» پرده برداشت اما این سخنان او در نسخه بارگذاری شده در سکوی پخش‌کننده حذف شد.

یکی از دیگر از میهمانان این برنامه هم در بخشی از سخنانش گفت: «ما باید شاکر باشیم چون در لاکچری‌ترین دوران شیعه زندگی می‌کنیم.»

این سخنان با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی روبرو شد.

شمار زیادی از کاربران با انتشار عکسهایی از تقابل فقر مردم عادی و ثروت روحانیون حکومتی این سخنان را مورد نکوهش قرار دادند. یکی از کاربران توییتر در این باره نوشت:«در لاکچری ترین دوران شیعه کیان پیرفلک را کشتند و برای سکوت مادرش ماه منیر مولایی جوان دیگری را قربانی کردند.»

در یک برنامه دیگر تلویزیونی هم نمایش جسد ساختگی یک سرباز مفقود در جنگ ایران و عراق به پدر و مادرش در برنامه شبکه ۳ صدا و سیمای جمهوری اسلامی با واکنش‌ انتقادی کاربران در فضای مجازی همراه شد.

امیررضا خادم، قهرمان پیشین کشتی ایران در اینستاگرام این اقدام را «خجالت‌آور» خواند و نوشت: «اعتقادات پاک مردم پاک طینت، نردبانی شده برای بالا رفتن عده‌ای بی اخلاق، منافق و منفعت‌طلب!.»

در این برنامه خطاب به مادر این سرباز مفقود گفته می شود: «آن بچه رشیدی که بود نیست. باز هم می‌خواهی بغلش کنی؟»

سپس جسمی پوشیده در کفن را از تابوت درآورده و در آغوش این پدر و مادر قرار می‌دهند.

آقای خادم نوشته است: «کیست که بویی از انسانیت برده باشد و به خود اجازه دهد برای بازی با احساسات هموطنان پاک‌دل، مادر و‌ پدر سالخورده شهیدی را جلوی دوربین رسانه ملی بنشاند.»

شماری از کاربران این اقدام را «استفاده از شهدا برای جذب مخاطب» توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی توصیف کرده‌اند.
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *