در آستانه سالگرد جنبش ملّی: افزایش بازداشت، اعدام، و مسمومیت دارویی زندانیان سیاسی

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۳

– بیشترین آمار اعدام‌شدگان در ایران مربوط به اتهامات مواد مخدر است و نزدیک به نیمی از اعدام‌شدگان با این اتهامات در سال گذشته میلادی بلوچ بوده‌اند.
– طی ۱۰ ماه گذشته و از آغاز جنبش اعتراضی سال گذشته تا کنون دست‌کم ۱۷ نفر با اتهامات سیاسی در ایران اعدام شده‌اند.
– در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۲۵ شهروند در کل ایران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند و این آمار نسبت به ماه ژوئن ۵۷ مورد معادل ۳۴٪ افزایش داشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار اعلام شده درباره اعدام در ایران، جمهوری اسلامی طی یک ماه گذشته ۶۱ نفر را به دلایل غیرسیاسی اعدام کرده است. جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد جنبش ملّی اقدامات سرکوبگرانه علیه شهروندان را افزایش داده است.

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۱ امرداد ۱۴۰۲ از اعدام ۶۱ زندانی طی یک ماه گذشته خبر داد و درباره «شدت گرفتن کم‌سابقه‌ روند اعدام» طی ماه‌های گذشته هشدار داد.

بر اساس این گزارش اتهام ۳۲ نفر از اعدام‌شدگان مربوط به مواد مخدر، ۱۹ نفر قتل عمد، چهار نفر محاربه حملات مسلحانه و شش نفر تجاوز به عنف بوده است.

این گزارش افزوده که ۱۱ نفر از اعدام‌شدگان اهل سیستان و بلوچستان، سه نفر تبعه افغانستان و بقیه از سایر نقاط کشور بوده‌اند.

محمود امیری‌ مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که در ایران اعدام‌ می‌شوند بلوچ هستند. این آمار بالا در حالیست که بلوچ‌ها تنها بین دو تا پنج درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

بر اساس تحقیقات سازمان حقوق بشر ایران، بیشترین آمار اعدام‌شدگان در ایران مربوط به اتهامات مواد مخدر است و نزدیک به نیمی از اعدام‌شدگان با این اتهامات در سال گذشته میلادی بلوچ بوده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین گزارش داده که از ژانویه ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱) تا پایان ماه ژوئیه (تیر ۱۴۰۲) و طی هفت ماه حداقل ۴۲۳ تن در ایران اعدام شدند. این در حالی است که تعداد کل اعدام‌های سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۸۲ نفر بوده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز در گزارشی یادآوری کرده که طی ۱۰ ماه گذشته و از آغاز جنبش اعتراضی سال گذشته تا کنون دستکم ۱۷ نفر با اتهامات سیاسی در ایران اعدام شده‌اند.

بنا بر این گزارش این افراد به دلایلی از جمله «بیان مسالمت‌آمیز عقاید متفاوت‌شان»، «شرکت در اعتراضات مسالمت آمیز» و «عضویت در گروه‌های اپوزیسیون» به اعدام محکوم شده‌اند. کمپین حقوق بشر در ایران تأکید کرده که جمهوری اسلامی استفاده از تاکتیک ارعاب و انتقام‌جویی از منتقدان را شدت بخشیده است.

بر اساس این گزارش هفت شهروند در اعتراضات سراسری سال گذشته بازداشت و بعد اعدام شدند. محسن شکاری ۲۳ ساله، محمد مهدی کرمی ۲۱ ساله، محمد حسینی ۴۱ ساله، مجیدرضا رهنورد ۲۳ ساله، صالح میرهاشمی ۳۶ ساله، مجید کاظمی ۳۰ ساله و سعید یعقوبی ۳۷ ساله.

دیگر زندانیانی که با اتهام سیاسی در ماه‌های گذشته اعدام شدند، پیش از اعتراضات بازداشت و با اتهامی چون فعالیت از طریق عضویت در حزب دموکرات کردستان و یا «سب النبی» به چوبه دار سپرده شدند.

هادی قائمی مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر ایران گفته که «جامعه جهانی باید برای مقامات ایران روشن کند که ادامه این کشتارها نتیجه‌ای جز انزوای شدید اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی نخواهد داشت.»

مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر ایران تأکید کرده که «نبود یک اقدام هماهنگ و محکم بین‌المللی، چراغ سبز دنیا به این کشتار است.»

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» نیز اعلام کرده که طی ماه ژوئیه ۲۰۲۳ برابر با تیر ۱۴۰۲ دست‌کم ۲۲۵ شهروند در کل ایران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند و این آمار نسبت به ماه ژوئن که ۱۶۸ شهروند بازداشت شده‌بودند، ۵۷ مورد معادل ۳۴٪ افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش دست‌کم ۱۳۱ شهروند کُرد ، ۱۹ شهروند بلوچ و همچنین ۲۹ زن، ۷ کودک و ۱۱ شهروند بهایی طی ماه جولای توسط نیروهای حکومتی بازداشت و یا ربوده شده‌اند.

این گزارش افزوده که طی ماه جولای دست‌کم ۱۳۱ شهروند کُرد توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند که این آمار نسبت به ماه ژوئن ۵۴ مورد معادل ۷۰٪ افزایش داشته است و معادل ۵۸٪ کل شهروندان بازداشت شده در تمام ایران طی ماه گذشته می‌باشد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی نیز در گزارشی به مسمومیت دارویی عمدی زندانیان سیاسی و بستری کردن آنها در بیمارستان‌های روانی پرداخته و نوشته که شکنجه دارویی زندانیان سیاسی در دهه‌های گذشته گاهاً و در مورد زندانیان سیاسی مشخصی مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از این شکنجه در پنج سال گذشته افزایش یافته است.

این گزارش افزوده که سامان یاسین، خواننده ۲۷ ساله زندانی رپ ایرانی که در اعتراضات اخیر در ایران بازداشت شده بود، در اول مردادماه به بیمارستان روانی امین آباد (رازی) منتقل شد. او تنها نیست.

ده‌ها زندانی سیاسی، به‌ویژه بازداشت‌شدگان اخیر، به زور داروهای روانگردان خورانده و یا به مراکز روان‌پزشکی در ایران فرستاده شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸، هاشم خواستار، فعال شناخته شده حقوق معلمان، توسط نیروهای امنیتی سپاه پاسداران ربوده شد و مستقیماً به یک بیمارستان روانی در شهر مشهد فرستاده شد.

کیانوش سنجری، فعال حقوق بشر، بازداشت شده در سال ۲۰۱۶، از تجربه هفت بار انتقال به مراکز روانپزشکی گفت. به او شوک الکتریکی داده شد و داروهایی به او تزریق شد که بر گفتار او تأثیر می گذاشت و گاهی اوقات او را بیهوش می کرد.

بهنام محجوبی در سال ۲۰۲۰ دستگیر شد و قبل از انتقال به بیمارستان دیگری به اجبار در بیمارستان روانی امین آباد بستری و به او داروهای ناشناس تزریق شد. او در فوریه ۲۰۲۱ بر اثر بیماری خود که ناشی از اعزام به بیمارستان روانی و تزریق اجباری داروها و تزریقات ناشناخته و همچنین محرومیت از درمان مورد نیاز بود، درگذشت.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی تأکید کرده که در اعتراضات اخیر که پس از جانباختن مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد، استفاده از شکنجه دارویی در زندان‌ها توسط رژیم اسلامی و سپاه پاسداران برای ساکت کردن زندانیان و خانواده‌های آنان به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *