قرارداد فدراسیون با آستان قدس، جمع‌آوری اوقاف و نذورات توسط ملی‌پوش‌ها

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۶

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، ۱۳خرداد۱۴۰۲، قراردادی با «سازمان بسیج ورزش کشور» و «آستان قدس رضوی» امضا کرده که براساس بندهای این قرارداد، بازیکنان، مربیان و داوران زیرمجموعه فدراسیون فوتبال، به‌مرور زمان موظف به همکاری‌‌های ایدئولوژیک زیرنظر بسیج و آستان قدس خواهند شد.

«ایران‌وایر» به قرارداد چهار برگی این تفاهم‌نامه دست یافته که نشان می‌دهد نه‌تنها فوتبال ایران در سال‌های آینده به‌صورت کامل پایگاه تبلیغات مذهبی و استفاده‌های دو نهاد حکومتی خواهد شد، که حتی به محلی برای درآمدهای آستان قدس رضوی نیز تبدیل می‌شود.

«مهدی تاج» رییس فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، سرهنگ پاسدار «محرم نشاطی»، رییس سازمان بسیج ورزش و «علیرضا تاج فیروز»، دبیر تربیت بدنی آستان قدس رضوی، این تفاهم‌نامه همکاری سیاسی ـ اقتصادی – ورزشی را امضا کرده‌اند.

بازیکنان تیم ملی، سفرای آستان قدس رضوی می‌شوند

اسناد رسیده به ایران‌وایر نشان می‌دهد «بنیاد کرامت»، به نمایندگی از آستان قدس رضوی، این قرارداد همکاری را با فدراسیون فوتبال و بسیج ورزش کشور امضا کرده است.

این بنیاد که با سه نام «بنیاد کرامت امام رضا»، «بنیاد کرامت رضوی» یا «بنیاد کرامت» شناخته می‌شود، از مهم‌ترین نهادهای وابسته به آستان قدس رضوی است که سال ۱۳۹۵، با هدف «حل مشکلات ازدواج و معیشتی مردم» تاسیس شد. از سال ۱۳۹۸ تاکنون، این بنیاد مدعی شده است که «با استقرار روحانیون» در شهرها و روستاها، در زمینه‌های فرهنگی، تربیتی، ازدواج، اشتغال و درمان نیز فعال شده است.

بنیاد کرامت، از نهادهایی بود که «ابراهیم رئیسی» در زمان تولیت آستان قدس رضوی، برای گسترده کردن فعالیت‌هایاقتصادی سپاه پاسداران در این مجموعه تاسیس کرد و به آن بال‌و‌پر داد. در آن زمان از بنیاد کرامت به‌عنوان «حلقه اتصال ابراهیم رئیسی و سپاه» نام برده می‌شد.

آنچه حالا در قرارداد فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی با آستان قدس رضوی و بسیج ورزشکاران اهمیت دارد را می‌توان در صفحه اول، بند هشتم از ماده ۲ دید؛ جایی که نوشته شده است از این پس ملی‌پوش‌های فوتبال و فوتسال ایران، به‌عنوان «سفیران ورزش رضوی»، باید در زمینه‌های فرهنگی با این نهاد همکاری کنند.

همچنین در بند پنجم از ماده ۲ نیز تاکید شده است که فدراسیون فوتبال باید زیرنظر سازمان بسیج ورزش و آستان قدس رضوی، در زمینه «تربیت ورزشکاران ملی‌پوش با تراز نظام اسلامی» در سطوح ملی تلاش کند.

به این ترتیب، نه‌تنها از این پس بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی بیش از پیش باید در راستای منویات نظام کوشا باشند، که حتی ملی‌پوش‌های آینده تیم‌های فوتبال و فوتسال نیز از فیلترهای این دو نهاد حکومتی و نظامی عبور کرده و انتخاب خواهند شد.

تمام درآمدهای این قرارداد وقف آستان قدس رضوی

فدراسیون‌های فوتبال در سراسر جهان، از نهادهای تاثیرگذار در درآمدزایی‌های کلان هستند. پس زمانی که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی وارد مذاکره با دو نهاد حکومتی مانند بسیج ورزش و آستان قدس رضوی می‌شود، می‌توان انتظار داشت که هم فوتبال ملی و باشگاهی ایران از نظر مالی منتفع شود، و هم این دو نهاد حکومتی.

مرور مفاد قراردادی که خرداد سال جاری امضا شده اما نشان می‌دهد که قرار نیست هیچ‌گونه سود مالی متوجه فوتبال ایران شود.

در صفحه دوم این قرارداد، بند ششم از ماده ۶ نوشته شده است که «در تمامی زمینه‌های همکاری موسسه، با عنایت به اینکه تمامی اموال و دارایی‌‌ها متعلق به آستان قدس رضوی موقوفه می‌باشد، لذا هرگونه بهره‌برداری از امکانات، اموال و دارایی‌ها، الزاما باید موضوع وقف رعایت شود.»

به عبارتی ساده‌‌تر، چه در زمان استفاده از هرگونه امکانات آستان قدس رضوی و چه در صورت کسب درآمد این همکاری‌های سه جانبه، تمامی درآمدها، مختص به آستان قدس رضوی خواهد بود.

تولیت آستان قدس رضوی از سال ۱۳۹۸ در اختیار «احمد مروی» است، اما روحانیون پرنفوذی مانند «احمد علم‌الهدی»، نماینده «علی خامنه‌ای» در خراسان رضوی، از آن سهم می‌برند. آخرین نمونه‌اش را می‌توان در واگذاری بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین اوقافی مشهد با نام «گوهرشاد» به احمد علم‌الهدی در سال ۱۳۹۶ دید. این سازمان به هیچ نهادی پاسخگو نیست و حتی در مورد روابط و تاثیرگذاری‌های سیاسی و ابهامات مالی این نهاد، سوالات بسیاری، بی‌پاسخ مانده‌اند.

فدراسیون فوتبال نیز در این قرارداد، براساس بندهای اول تا هفتم ماده ششم، متعهد شده است که «هر سه ماه، گزارشی از برنامه‌ها و عملکردهای مالی خود تحت این قرارداد را ارائه کند»، «به شیوه‌نامه اجرایی و تعهدات مالی تصویب شده از سوی بسیج ورزش و آستان قدس پایبند باشد»، «هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه همکاری‌های جدید را به اطلاع این دو نهاد حکومتی برساند» و تامل‌برانگیزتر از همه اینکه «هیچ‌گونه مسوولیت مالی برای آستان قدس رضوی و سازمان بسیج ورزش» ایجاد نکند.

روحانیون در فدراسیون فوتبال، بازیکنان در خدمت آستان قدس

بند بند قراردادی که میان فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی و آستان قدس رضوی منتشر شده، منافع مادی و معنوی این نهاد حکومتی را تامین می‌کند.

اما از آشکارترین نمونه‌هایی که نشان از تمایل ریاست فدراسیون فوتبال برای همسو شدن با سیاست‌ها و ایدئولوژی‌های نظام دارد را، می‌توان در صفحه سوم این قرارداد دید.

در موضوع مرتبط با فدراسیون فوتبال، بند پنجم نوشته شده است که این فدراسیون موظف خواهد بود برای «پیشبرد ابعاد فرهنگی آستان قدس رضوی در روستاها و شهرستان‌ها» از طریق بازیکنان و مربیان فوتبال، همکاری کند.

در بندهای هفتم و هشتم نیز فدراسیون خودش را مکلف کرده که هم در زمینه شناسایی نیروهای مورد تایید این دو نهاد در فوتبال و هم در زمینه تشویق و قدردانی از بازیکنان ارزشی، همکاری داشته باشد.

در بند نهم نیز فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی پذیرفته است که در زمینه درآمدزایی و آنچه «بالا بردن ظرفیت وقف و نذر کردن در ورزش فوتبال» نامیده شده نیز، با آستان قدس رضوی و بسیج ورزشکاران همکاری کند.

همچنین در بخش «وظایف موسس» که همان شرح وظایف آستان قدس رضوی است، عنوان شده که از‌این‌پس روحانیونی با عنوان «مدرس و تبلیغ‌کننده ورزشی و فرهنگی» در ساختمان فدراسیون فوتبال، کمپ‌های فوتبال و اردوهای ملی حضور خواهند داشت.

فدراسیون فوتبال با امضای مهدی تاج، رییس کنونی این فدراسیون و عضو سابق اطلاعات سپاه اصفهان، به نهادی برای تلاش برای ترویج ایدئولوژی نظام تبدیل شده است. نهادی که تلاش خواهد کرد کیسه آستان قدس را لبریزتر کند و ورزشکاران را به اجبار در استخدام بسیج در آورد.

طبق قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، هرگونه دخالت یا استفاده تبلیغاتی دولت‌ها و حکومت‌ها از فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عضو فیفا، ممنوع است. با‌این‌وجود، فیفا سال‌هاست که چشم‌های خود را به نقض قوانین اساسنامه خود در ایران می‌بندد.
پیام یونسی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *