ادامه بازداشت و بی‌خبری از وضعیت شماری از هنرمندان و نویسندگان

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۸

بی‌خبری درباره وضعیت شاکر بوری، طنزپرداز، و مهدی اعتماد سعید، بازیگر، و همچنین ادامه بازداشت حبیب موسوی، شاعر و نویسنده، موجب نگرانی‌ و صدور بیانیه‌هایی از سوی هنرمندان شده است.

با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت شاکر بوری، طنزپرداز منتقد حکومت، نهادهای امنیتی از پاسخ‌گویی درباره او خودداری کرده‌اند.

شاکر بوری که مسائل اجتماعی و سیاسی را دستمایه طنزهای تصویری خود در اینستاگرام و یوتیوب قرار می‌داد روز ۹ مردادماه پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه آبادان بازداشت شد.

ادامه بی‌خبری درباره وضعیت او با گذشت هشت روز از بازداشتش موجب نگرانی خانواده این طنزپرداز شده است.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ مردادماه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که نهادهای امنیتی و قضایی به رغم مراجعات خانواده شاکر بوری از ارائه پاسخی روشن به آنها خودداری کرده‌اند.

شاکر بوری که در صفحه اینستاگرامش یک میلیون و دویست هزار دنبال‌کننده دارد مسائل روز ایران و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی را به نقد می‌کشید.

آخرین بخش از مجموعه طنزهای منتشرشده شاکر بوری در صفحه اینستاگرام و کانال یوتیوب با عنوان «کفن‌پوش شدم برای پول» به انتقاد از برخورد حاکمیت با زنان مخالف حجاب پرداخته بود.

پیشتر ماموران امنیتی با مراجعه به منزل شخصی شاکر بوری، او را موقتا بازداشت و تلفن همراهش را هم ضبط کرده‌ بودند.

برپایه برخی اخبار تائیدنشده، اداره اطلاعات آبادان با ادعای بی‌خبری درباره شاکر بوری، خانواده‌اش را به نیروی انتظامی ارجاع داده و توصیه کرده است که برای او «اعلام مفقودی» کنند.

این در حالی است که به گزارش سایت دادبان، خودداری از ارائه اطلاعات درباره بازداشت‌شدگان از جمله اتهام و محل نگهداری آنها و بویژه انکار حضور بازداشتی‌ها در زندان از مصادیق ناپدیدسازی قهری و جنایت علیه بشریت بشمار می‌رود.

از سوی دیگر بی‌خبری از وضعیت مهدی اعتمادسعید، بازیگر و تسهیل‌گر کودکان، که روز ۱۹ خردادماه به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده با واکنش هنرمندان مواجه شده است.

جمعی از اهالی تئاتر در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از مهدی اعتماد سعید از عدم اطلاع‌رسانی درباره اتهامات و محل نگهداری این بازیگر انتقاد کرده و پرسیده‌اند «چرا بعد از هشت هفته همچنان وضعیتش برای همکاران و خانواده گنگ و مبهم است؟»

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به بی‌خبری همسر و کودک دوساله‌ مهدی اعتمادسعید از وضعیت او، این‌گونه برخوردها را محکوم کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

مهدی اعتمادسعید از زمان بازداشت تاکنون به وکیل دسترسی نداشته و با اتهام «تشویق به فساد و فحشا» مواجه است.

محمد صادقی، بازیگر معترض به حجاب اجباری، هم که ۲۵ تیرماه در تهران بازداشت شده، به «تشویق مردم به فساد و فحشا» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز» متهم شده است.

از سوی دیگر، حبیب موسوی، شاعر و نویسنده، که روز ۹ مردادماه از سوی اداره اطلاعات سپاه گرگان بازداشت شده بود در روزهای گذشته به زندان امیرآباد این شهر منتقل شده است.

اتهامات حبیب موسوی از جمله «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب با هدف تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *