وزارت راه سه‌ هزار میلیارد تومان به برگزاری مراسم اربعین اختصاص می‌دهد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۰

نمایش قدرت‌نمایی خامنه‌ای در مراسم اربعین با صرف بودجه‌های کلان از جیب مردم ‏برگزار می‌شود

مراسم اربعین، که برای جمهوری اسلامی ایران کارکردی سیاسی و تبلیغاتی دارد، امسال نیز با اختصاص بودجه‌های کلان از جیب مردم برگزار می‌شود. در روزهای گذشته، نهادهای حکومتی- از وزارتخانه‌ها گرفته تا شهرداری‌ها و نیروی انتظامی- اعلام کردند که اعتبار و امکانات ویژه‌ای به مراسم اربعین اختصاص خواهند داد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، نیز صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد گفت که وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری مراسم اربعین بیش از سه‌ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

این مقام دولت ابراهیم رئیسی در بازدید و بهره‌برداری از پروژه‌ راه‌سازی اربعین در مسیر ایلام-مهران خبر داد که بخش مهمی از اعتبار وزارت راه و شهرسازی در استان ایلام هزینه می‌شود که گذرگاه اصلی عبور مسافران اربعین است.

او ضمن بیان اینکه ۶۰ درصد تردد زائران اربعین از مرز مهران و مسیر استان ایلام است، گفت که این گذرگاه «شاهراه اصلی تردد زوار» است و به همین دلیل، در سال‌های اخیر توسعه، بهسازی، تعریض، و اصلاح آن مورد توجه جدی بوده است.

تمرکز دولت ابراهیم رئیسی بر بهسازی گذرگاه مسافران اربعین در استان ایلام در حالی است که ایلام از محروم‌ترین استان‌های ایران است و مردم آن با تنگناهای مالی بسیاری مواجه‌اند. وزارت راه و شهرسازی قصد دارد یک تونل دیگر را نیز در مسیر ایلام-مهران تا هفته آینده به مرحله بهره‌برداری برساند.

اختصاص بودجه‌های کلان به برگزاری مراسم اربعین به وزارت راه و شهرسازی محدود نیست. در روزهای اخیر، نهادها و سازمان‌های دولتی دیگری نیز برنامه‌های خود را برای برگزاری این مراسم مذهبی اعلام کردند.

به‌تازگی، تصویری از اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که آشکار می‌کرد این وزارتخانه برای کارکنانی که در مراسم اربعین شرکت می‌کنند امتیازهای ویژه‌ای از جمله سه روز مرخصی تشویقی و پنج میلیون تومان کمک‌هزینه در نظر گرفته است. همچنین، یک‌ میلیون تومان به هر یک از اعضای خانواده برای شرکت در راه‌پیمایی اربعین پرداخت می‌شود.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز گفت برنامه ویژه‌ای برای انتقال زائران اربعین در شهرداری پیش‌بینی کرده‌ایم و این برنامه‌ها شامل «خدماتی» است که در بخش‌های حمل‌ونقل، فرهنگی، اجتماعی، زیرساختی، و خدمات شهری ارائه می‌شود.

حکومتی‌ها ضمن اختصاص دادن بودجه‌های کلان به برگزاری مراسم اربعین مدعی‌اند که این مراسم را «فعالان مردمی اربعین» هدایت و مدیریت می‌کنند در حالی‌ که اعضای این ستاد از وابستگان به حکومت‌اند.

صبح روز پنجشنبه، در هشتمین گردهمایی گروه موسوم به «فعالان مردمی اربعین»، شهردار تهران به برگزارکنندگان این مراسم قول داد که امکانات شهرداری را در اختیار آنان بگذارد.

خدمات حکومتی به شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد. در روزهای قبل نیز عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، گفت که طبق توافق با پلیس، «زائران اربعین» برای دریافت گذرنامه نیازی به مراجعه حضوری ندارند. همچنین، طبق اعلام بانک مرکزی، به هر زائر ۲۰۰ هزار دینار عراقی با تعرفه دولتی فروخته می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز از اختصاص حدود ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی بین‌شهری به مراسم اربعین خبر داد و به مردم توصیه کرد «در زمان تعیین‌شده اربعین، یا از ماشین‌های شخصی برای سفرهای بین‌ استانی استفاده کنند یا سفر خود را به قبل و بعد از ایام اربعین موکول کنند.»

پیرحسین کولیوند،‌ رئیس جمعیت هلال‌احمر، نیز گفت که ۸۸ دستگاه آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، خودرو نجات، و ۴۰۰ تن دارو برای مراسم اربعین به عراق ارسال می‌شود. هم‌زمان، محمداسماعیل توکلی، رئیس مرکز اورژانس استان تهران، از کمبود جدی ناوگان آمبولانس تهران ابراز نگرانی کرد و گفت «حال اورژانس تهران اصلا خوب نیست.»

نهادهای حکومتی ادعا کرده‌اند امسال حدود چهار میلیون نفر در مراسم اربعین شرکت خواهند کرد. این مراسم برای جمهوری اسلامی ایران کارکرد وسیع تبلیغاتی و سیاسی در خارج و داخل کشور دارد.

صبح پنجشنبه، رحیم آبفروش، دبیر جامعه فعالان مردمی اربعین، در گردهمایی این گروه به‌صراحت اذعان کرد که حکومت قصد دارد از این مراسم برای تربیت کودکان در خدمت منافع خود بهره‌داری کند.

او با اشاره به اینکه اربعین تا یک دهه آینده در تابستان است، گفت ۱۰ سال فرصت داریم از اربعین برای تربیت نوجوانان استفاده کنیم و این می‌تواند «تحولی برای دانش‌آموزان و نوجوانان» باشد.

مراسم اربعین از نظر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران فقط یک آیین مذهبی نیست، بلکه فرصتی برای قدرت‌نمایی و لشکرکشی است و حتی تلاشی برای پنهان کردن این مقصود خود نیز نمی‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در سخنان خود مراسم اربعین را «بزرگ‌ترین گردهمایی عالم» و «نورافکن قوی» خوانده و ادعا کرده است که در دنیا سعی می‌کنند نگذارند این نورافکن دیده شود. او در یکی از سخنرانی‌های خود در سال ۱۳۹۸ نیز به‌صراحت گفت که راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی «امت اسلامی» باشد.

بر اساس تحقیقی که پایگاه‌ داده‌های باز ایران منتشر کرده است، در سال ۱۴۰۱ حداقل هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان فقط از بودجه عمومی دولت ایران صرف برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین شد. این رقم دو برابر اعتبار «تامین زیرساخت مسکن»، پنج برابر اعتبار «اجرای قانون هوای پاک»، و هفت برابر «یارانه و کمک زیان حمل‌ونقل برون‌شهری» است.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *