جمهوری اسلامی با دیوارکشی «اشتباه» در زابل «بخشی از خاک ایران را به طالبان داده»

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۱
یک کارشناس مسائل افغانستان می‌گوید جمهوری اسلامی در ساخت «دیوار مرزی» در زابل «اشتباه» کرده و بخشی از خاک ایران را در اختیار طالبان قرار داده است.
پیرمحمد ملازهی روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد در گفت‌وگو با سایت «انتخاب» با بیان این‌که جمهوری اسلامی در کشیدن دیوار مرزی در زابل بخشی از خاک ایران را در آن سمت دیوار قرار داده، گفت:‌ «طالبان زمین‌ها را تصاحب کرده و می‌گوید مرز همان دیوار است.»
او در ادامه با اشاره به این‌که زمین‌های کشاورزی برخی از ساکنین منطقه در آن‌سوی دیوار مرزی قرار گرفته است، افزود: «اگر می‌خواستیم دیوار بکشیم باید روی مرز می‌کشیدیم، الان بخشی از خاک ایران به دست طالب افتاده.»
آقای ملازهی با بیان این‌که بخش‌هایی از مرز ایران و أفغانستان بر أساس رود هیرمند تعیین شده است، گفت: به‌دلیل جغرافیای منطقه، «رودخانه هیرمند با باران زیاد تغییر مسیر می‌دهد» و به این ترتیب با تغییر وضعیت این رودخانه «بخشی از خاک ایران باز هم به آن طرف رفته» است.
مشکلات میان جمهوری اسلامی و طالبان در ماه‌های گذشته خبرساز شده است.
بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب از آب رود هیرمند را به ایران بدهد، اما عدم تعهد افغانستان به این قرارداد در دهه‌ها و به‌ویژه سال‌های گذشته به‌ یکی از چالش‌های جدی بین دو کشور تبدیل شده است.
مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که به‌دلیل کم بودن مقدار آب، در صورت باز شدن سد ساخته‌شده بر روی رود هیرمند باز هم آب به ایران نخواهد رسید.
به رغم مذاکرات، هشدارها و تهدیدهای نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، طالبان تاکنون فقط کمتر از دو درصد از حقابه ایران را از رود هیرمند را آزاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *