موج تازهٔ سرکوب بهائیان در ایران؛ بازداشت گسترده و توقیف «۴۰ باب داروخانه و انبار» در تهران

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۳

در جریان موج تازهٔ سرکوب بهائیان در ایران نهادهای امنیتی روز یکشنبه ۲۲ مرداد ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت و «۴۰ باب داروخانه و انبار» متعلق به آن‌ها را توقیف کرده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک خانواده بهایی و همکاران آن‌ها را که در زمینه «دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی» فعالیت می‌کردند، بازداشت کرده است.

فعالان بهایی در این زمینه به رادیو فردا گفته‌اند که اشکان، افشین و اردلان تبیانیان به همراه خواهر و داماد آن‌ها از شهروندان بهائی بازداشت‌شده هستند.

این فعالان گفته‌اند که مأموران وزارت اطلاعات با حضور در داروخانه‌ها و انبارهای مرتبط با خانوادهٔ تبیانیان «پس از تفتیش، لوازم ارتباطی برخی از کارکنان را نیز ضبط کرده‌اند».

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه خود این شهروندان را به جرایم مختلفی چون «قاچاق و احتکار دارو»، «تقلب در داروهای مسافرتی»، «پولشویی» و «فرار مالیاتی» متهم کرده است.

این نهاد امنیتی اعلام کرده که در همین زمینه «۲۰ داروخانه و ۳ شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای» مرتبط با آن‌ها را نیز توقیف کرده‌ است.

نهادهای امنیتی در ایران در طول حیات جمهوری اسلامی شهروندان معتقد به دیانت بهایی در مشاغل پردرآمد را به بهانه‌های مختلف و دلایل امنیتی تحت فشار قرار داده و بارها اموال آن‌ها را مصادره یا توقیف کرده‌اند.

در یک دهه گذشته نهادهای امنیتی نوسانات شدید قیمت ارز را به فعالیت بهاییان در این عرصه نسبت داده و بارها شهروندان بهایی را در این زمینه بازداشت کرده‌اند.

بازداشت جمال‌الدین خانجانی و دخترش

نهادهای امنیتی صبح روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد جمال‌الدین خانجانی، از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران و دخترش، ماریا خانجانی، را پس از تفتیش خانه آن‌ها بازداشت و با حکم سرپرست دادسرای اوین به این زندان منتقل کردند.

فعالان بهایی در این زمینه به رادیو فردا گفته‌اند که مأموران «پس از تفتیش خانه آن‌ها را بازداشت و با حکم سرپرست دادسرای اوین» به این زندان منتقل کردند.

آقای خانجانی از اعضای گروه «یاران ایران» در سال ۱۳۸۷ با اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی» به ۲۰ سال زندان محکوم و با کاهش دوران محکومیت در سال ۱۳۹۶ آزاد شد.

گروه «یاران ایران» که هر هفت عضو آن به حبس‌های طویل‌المدت ۱۰ ساله محکوم شدند، مدیریت بهائیان در ایران را به عهده داشت و به امور اجتماعی و اداری پیروان این آیین در ایران رسیدگی می‌کرد.

هم‌اکنون سه تن از اعضای یاران ایران،‌ فریبا کمال‌آبادی، مهوش ثابت و عفیف نعیمی، با احکام امنیتی در زندان به سر می‌برند و در حال گذراندن دومین دوران محکومیت خود هستند.

هم‌زمان با تشدید فشارهای حکومتی بر اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت شهروندان بهایی در ماه‌های گذشته شکل گرفته است.

جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌رسمیت نمی‌شناسد و پس از استقرار در ایران از سال ۱۳۵۷ فشارها و محرومیت‌های بسیاری را بر پیروان این آیین تحمیل کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ پ.م/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *