روسیه از چندماه پیش فروش بنزین به ایران را متوقف کرده‌ است

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۳

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد روسیه از چندماه پیش فروش بنزین به ایران را متوقف کرده‌ است.

یک مقام آگاه در وزارت نفت در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت وزارت نفت قرار بوده برای جبران ناترازی تولید و مصرف بنزین روزانه تا ۱۰ میلیون لیتر از روسیه بنزین وارد کند، اما روس‌ها با آگاهی از نیاز ایران، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.

به گفته این منبع آگاه سایر کشورهای مشترک المنافع نیز به دستور روسیه از فروش بنزین به ایران خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز در ابتدای امسال در گزارشی از واردات ۳۰ هزار تن بنزین و گازوئیل روسی به ایران خبر داده‌بود.

پس از آن احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران گفته‌ بود ایران هر تن محصولات نفتی را ۱۵۰ دلار گران‌تر از قیمت‌های جهانی از روسیه وارد می‌کند.

معروف‌خانی در گفت‌وگو با وب سایت «تجارت‌نیوز» گفته‌بود: «روند واردات بنزین به کشور از شش ماه پیش دنبال می‌شد و علاوه بر روسیه، ترکمنستان و ازبکستان نیز در ورود این محصول به ایران نقش داشتند».

بر اساس آن گزارش ایران از ابتدای تابستان ۱۴۰۱ با کسری بنزین مواجه شده‌ و ناچار شد که تا پایان دی‌ماه همان سال، یک سوم از ذخایر استراتژیک بنزین خود را وارد بازار کند.

‏پیشتر یک منبع آگاه به ایران اینترنشنال گفته‌ بود بنزین به آتش زیر خاکستر تبدیل شده و در وضعیت بحرانی قرار دارد به شکلی که ناترازی ایجاد شده، شرکت پخش و پالایش را وادار کرده تا ۹۰۰ میلیون لیتر از ذخایر استراتژیک بنزین را به بازار روانه کند.

‏این منبع آگاه تاکید کرده‌ بود در حال حاضر ذخیره بنزین کشور به حدود ۵۰۰ میلیون لیتر رسیده است که در صورت بروز مشکل در حوزه تولید نیاز چهار روز کشور را هم پاسخ نمی‌دهد.

‏به گفته این مقام مطلع، برای واردات بنزین هم در داخل و هم در خارج مشکلاتی وجود دارد و تا برطرف کردن آن قرار شده در برخی از مناطق کاهش توزیع بنزین به صورت مستمر و در برخی مناطق به صورت چرخشی انجام شود.

ایران اینترنشنال همچنین در خبری اختصاصی از ایجاد اخلال عمدی در توزیع بنزین در کشور برای کنترل مصرف خبر داد که این موضوع با واکنش اقتصاددانان و مردم مواجه شد.

داوود سوری، اقتصاددان منتقد دولت در توییتی نوشت کاهش سقف سوخت‌گیری خودروها جز مردم‌آزاری چه اثری بر مصرف بنزین دارد؟ این ایده‌ها از کجا می آید؟

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته‌ است بیش از هر چیز، دولت به دنبال کنترل تقاضا با روشی غیر از مکانیزم قیمتی است.

اعتماد تاکید کرده‌ است که تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس کمتر از ۶ ماه مانده به یک انتخابات دیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که شوک قیمتی بنزین، اثرات ناگواری بر جامعه دارد.

روزنامه هم‌میهن نیز از شکل‌گیری بازار سیاه بنزین در استان سیستان و بلوچستان خبر داده و نوشته‌ است هر دبه ۲۰ لیتری بنزین در چابهار به ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بر اساس اعلام این روزنامه، در زابل نیز هر دبه ۲۰ لیتری بنزین به قیمت ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

در گزارش این روزنامه تاکید شده‌ است مردم برای اینکه بتوانند به مسیر خود ادامه دهند مجبورند که این ارقام را برای خرید بنزین خارج از سهمیه بپردازند.

شماری از فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی در شبکه‌های مجازی اعمال محدودیت در فرآیند سوخت‌گیری را آماده کردن اذهان برای ایستادن در صف بابت دریافت کالاهایی با نرخ دولتی و آماده کردن مردم جهت دریافت راحت و بدون صف همان کالا با نرخ آزاد ارزیابی کرده‌اند.

با این حال مقام‌های دولتی و تعدادی از نمایندگان مجلس افزایش قیمت بنزین در سال جاری را تکذیب می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *