کمیسیون قضایی مجلس بازداشت افراد بر اساس لایحه «حجاب و عفاف» را تایید کرد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۴

یک روز پس از رای مجلس شورای اسلامی به بررسی و تصویب لایحه جنجالی درباره حجاب اجباری در کمیسیون قضایی مجلس، رییس این کمیسیون امکان بازداشت افراد به اتهام «برهنگی یا نیمه‌برهنگی» از سوی نیروی انتظامی را تایید کرد.

موسوی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون قضایی مجلس، روز دوشنبه ۲۳ مرداد به سایت دیده‌بان ایران گفت: «در این موضوع خاص [حجاب اجباری] اگر کسی برهنه یا نیمه‌برهنه باشد، نیروی انتظامی حضور پیدا می‌کند و فرد را جلب می‌کند.»

او افزود: «در سایر موضوعات نیروی انتظامی با ابزارهای روز از جمله دوربین، متهم را شناسایی و پرونده تشکیل می‌دهد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که گشت ارشاد در لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» نیست «ولی اگر نیروی انتظامی از قوانین دیگری استفاده کند، به ما مربوط نیست».

غضنفرآبادی با دفاع از تصویب غیرعلنی و دور از صحن علنی مجلس لایحه حجاب دفاع کرد و گفت: «آن‌هایی که مخالف کلیات هستند، تعدادشان اندک است. به هرحال قانون اساسی این اختیار را به مجلس و امروز هم مجلس این اختیار را به کمیسیون قضایی داده است.»

بلافاصله پس از رای‌گیری روز یکشنبه مجلس درباره بررسی لایحه حجاب در کمیسیون قضایی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس، اعلام کرد که در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی برگزار شد، ۱۲ ماده از لایحه حجاب مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

تصویب این لایحه در یک کمیسیون مجلس و با رای تعداد اندکی از نمایندگان، حتی نگرانی بسیاری از نمایندگان را برانگیخته است.

اما محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در دفاع از این لایحه و انتقاد یک نماینده از آن، گفت: «در این لایحه هیچ دختر زیر ۱۸ سالی حتی احضار نمی‌شود و به کلانتری برده نمی‌شود.»

این اظهارات قالیباف با واکنش‌هایی منفی زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که لایحه حجاب، سودآوری زیادی برای بخش‌هایی از حکومت دارد. محسن گرجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صنعت گفته است در صورتی که لایحه عفاف و حجاب در مجلس بررسی، تصویب و اجرایی شود ممکن است کالاهای مرتبط با عفاف و حجاب از مالیات معاف شوند.

اصرار مقام‌های جمهوری اسلامی بر حجاب اجباری در حالی است که حتی رسانه‌های حکومتی هم از وجود مافیای چادر مشکی در بازار ایران خبر می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان پیشتر در گزارشی بر اساس آمار اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه تهران نوشت به طور کلی ۸۰ میلیون متر چادر مشکی نیاز کشور است که فقط ۱۰ درصد آن تولید داخلی است.

بر اساس این گزارش، بقیه نیاز ایران به چادر مشکی از کشورهایی مثل ژاپن، چین و کره جنوبی وارد می‌شود و «چیزی بالغ بر ۴۵ درصد» چادر مشکلی در ایران، «به صورت قاچاق» وارد کشور می‌شود.»

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *