موج جدید سرکوب بهائیان جمهوری اسلامی: بازداشت یا زندانی کردن به ۶۰ مورد و آزارها به ۱۸۰ مورد رسید

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۶

جامعه جهانی بهائی اعلام کرد موارد بازداشت یا زندانی کردن بهائیان در هفته‌های اخیر به تقریبا ۶۰ مورد رسیده و عوامل جمهوری اسلامی علاوه بر بازداشت یک بهائی ۹۰ ساله، ۱۸۰ نفر دیگر را در موجی از سرکوب‌های بی‌رحمانه هدف آزار و اذیت خود قرار داده‌اند.

جامعه جهانی بهائی روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که جمال‌الدین خانجانی، یک بهائی ۹۰ ساله که در شرایط نامناسب جسمی به سر می‌برد و قبلا به دلیل اعتقاد به آیین بهائی ۱۰ سال را در زندان سپری کرده، بازداشت شده است.

این جامعه تاکید کرد که این دستگیری بخشی از موج جدیدی از آزار و اذیت بهائیان کشور است که در هفته‌های اخیر شامل بیش از ۱۸۰ مورد سرکوب علیه این جامعه بوده است.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی آمده که آقای خانجانی به همراه دخترش ماریا خانجانی بازداشت شده است.

این شهروند بهائی پیش از این به مدت یک دهه، از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷، به دلیل عضویت در گروه مدیریتی بهائیان ایران موسوم به «یاران»، زندانی شده بود.

جامعه جهانی بهائی تاکید کرده که این گروه «با آگاهی کامل حکومت، در نتیجه ممنوعیت موسسات رسمی بهائی در ایران تشکیل شده بود و به نیازهای دینی جامعه بهائی ایران توجه داشت».

گروه یاران در سال ۱۳۸۷ منحل شد و هر هفت عضو آن بازداشت و ابتدا به ۲۰ و سپس به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

همه این افراد محکومیت‌های ۱۰ ساله خود را به پایان رساندند و در سال ۱۳۹۷ آزاد شدند.

جامعه جهانی بهائی یادآور شده است تنها چند روز پیش از بازداشت آقای خانجانی، دو زن بهائی دیگر و از اعضای سابق «یاران»، خانم‌ها مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی که در روز ۹ مرداد ۱۴۰۱ بازداشت شده بودند، تایید حکم حبس ۱۰ ساله خود را که این هفته در دادگاه تجدیدنظر صادر شد، دریافت کردند.

خانم ثابت ۷۰ ساله است، از مشکلات جسمی شدیدی رنج می‌برد و در سال گذشته بارها از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

جامعه جهانی بهائی اضافه کرد که عفیف نعیمی، چهارمین عضو «یاران» نیز که مشکلات جسمی شدیدی دارد و یک سال پیش نیز دستگیر شده بود، اخیرا به هفت سال حبس محکوم شده است.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو گفت: «ظلم وارده به جامعه بهائیان ایران حد و مرزی ندارد. دستگیری یک مرد ۹۰ ساله و دیگرانی که مشکلات جسمانی دارند، کسانی که قبلا نیز ۱۰ سال را به دلیل اعتقاداتشان در زندان گذرانده‌اند، اقدامی مذبوحانه در ادامه تلاش برای از بین بردن جامعه بهائی ایران است.»

او افزود: «بازداشت بدون مدرک و دلیل یک مرد ۹۰ ساله که تا‌کنون به خاطر باورهایش سرکوب‌های فراوان را تحمل کرده، نزد هر انسانی که ذره‌ای انصاف داشته باشد چیزی جز بی‌عدالتی محض نیست.»

از سوی دیگر اما در روز ۲۲ مرداد، ۹ بهائی دیگر هم بازداشت شدند.

این افراد مالکان و کارمندان داروخانه‌هایی هستند که به اتهام ایجاد اختلال در عرضه دارو به وسیله مقامات پلمب و تعطیل شدند.

جامعه جهانی بهائی نوشت: «جکومت برای مقابله با همبستگی فزاینده میان بهائیان و عموم مردم، در تلاش است این مشاغل تجاری قانونی متعلق به بهائیان را به “احتکار” متهم کند.»

این جامعه هشدار داد در هفته‌های اخیر بیش از ۲۶ بهائی محکومیت‌های حبس دریافت کرده‌اند که ممکن است هر لحظه اجرا شوند و علاوه بر این، ۱۸ بهائی نیز بازجویی شده‌اند. ۵۹ کسب و کار متعلق به بهائیان هم به دست مقامات پلمب شده و خانه‌های ٩ نفر دیگر مورد یورش و تفتیش قرار گرفته است.

در بیانیه جامعه جهانی بهائی آمده که افزون بر این، بهائیان تهران همچنان از دفن عزیزان خود در آرامستان بهائیان در نزدیکی خاوران منع شده و به اجبار ماموران وزارت اطلاعات، در محل گور دسته‌جمعی خاوران، محل دفن صدها زندانی سیاسی اعدام شده در دهه ۱۳۶۰ دفن می‌شوند.

در این راستا، یک زن بهائی، مادر یک کودک پنج ساله که نسبت به دفن مادربزرگش در قبرستان خاوران نزد مقامات مسئول ابراز نگرانی کرده بود، دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شده است.

جامعه جهانی بهائی تاکید کرد که سرکوب‌های اخیر یادآور سرکوب بی‌رحمانه مرداد و شهریور سال گذشته است که تنها در یک ماه بیش از ۳۰۰ مورد آزار و اذیت بهائیان صورت گرفت.

فهندژ گفت: «حکومت ایران پس از کمپین “داستان ما یکی است” و تلاش جامعه بهائی برای دعوت به ایجاد اتحاد میان همه گروه‌ها، شاهد حمایت بی‌سابقه جهانی از جامعه بهائی بوده و اکنون درماندگی خود را برای ریشه‌کن کردن جامعه، با هدف قرار دادن و افزایش آزار و اذیت سالمندان و بیماران نشان می‌دهد.»

او افزود: «اگر حکومت ایران بتواند از ظلم و ستم بیش از ۴۰ سال گذشته خود چیزی بیاموزد، این است که آزار و سرکوب مداوم بهائیان نه تنها نتیجه معکوس داده است بلکه آگاهی از وضعیت بهائیان ایران در سطح جهانی را افزایش داده، همبستگی قوی‌تری میان بهائیان و عموم مردم ایران ایجاد کرده و به جامعه بین‌المللی، بی‌گناهی بهائیان در برابر ظلم بی‌امان حکومت را اثبات می‌کند.»

بهائیان بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان ایران هستند که از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *