دولت ابراهیم رئیسی یک رکورد دیگر برجای گذاشت؛ بیشترین میزان برداشت از صندوق توسعه ملی

By | ۱۴۰۲-۰۵-۲۷

روزنامه اعتماد اعلام کرد دولت ابراهیم رئیسی رکورد برداشت از صندوق توسعه ملی را شکسته به طوری که در یکسال و نیم از آغاز فعالیت دولتش ماهیانه به طور متوسط ۱.۱۲ میلیارد دلار از این صندوق برداشت کرده است.

این روزنامه به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس اضافه کرد: «در یک دهه گذشته، ۱۰۰.۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، توسط دولت‌ها برداشت شده است که این اقدام در دولت دوم احمدی‌نژاد، همزمان با تشدید تحریم‌ها شروع شد، در دو دولت روحانی ادامه یافت و اکنون در عمر دو ساله دولت سیزدهم به عدد بزرگی رسیده است.»

به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، «میانگین برداشت از منابع صندوق توسعه ملی در دولت دهم (دولت دوم احمدی‌نژاد) ماهانه ۴۵۳ میلیون دلار، در ۸ ساله دو دولت روحانی ماهانه نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار و در دولت سیزدهم (یک سال و نیم) میانگین ۱.۱۲ میلیارد دلار در ماه بوده است.

هدف از ایجاد «صندوق توسعه ملی»، تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی بوده است.

به گزارش اعتماد، مرکز پژوهش‌های مجلس با تکیه بر گزارش‌هایی که خود صندوق توسعه ملی ارائه داده، اعلام کرده که بخش عمده منابع صندوق، به مصارف مغایر با اساسنامه آن اختصاص پیدا کرده است.

به موجب اساسنامه این صندوق، استفاده از منابع آن در راستای احکام بودجه‌ای و تامین کسری بودجه ممنوع است. با این حال، در سال‌های گذشته و به موجب برخی قوانین مصوب مجلس، مصوبات شوراهای عالی و مجوزهای خاصی که دولتها از رهبر، برای جبران کسری بودجه و موارد اضطراری داشته‌اند، برداشت‌هایی از موجودی یا منابع ورودی این صندوق صورت گرفته است.

پیش از این، مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در سومین همایش صندوق توسعه ملی گفته بود: «از ۱۵۰ میلیارد دلار منابع این صندوق، ۱۰۰ میلیارد دلار آن هزینه شده، ۴۰ میلیارد دلار به صورت تسهیلات توزیع شده و فقط ۱۰ میلیارد دلار در آن باقی است.» او همچنین از واژه «تاراج» برای نشان دادن وضعیت هزینه‌کرد منابع صندوق استفاده کرد.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی شهریور ۱۴۰۱ به تسنیم گفته بود: «صندوق توسعه ملی طی ۱۰ سال ۴۰ میلیارد دلار برای ۳۶۲ پروژه تامین مالی کرد که ۲۳۳ طرح به بهره‌برداری رسیده ولی تنها ۵۰۰ میلیون دلار از اقساط پرداخت شد.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم گفته است: «کسانی که از صندوق وام گرفتند تا الان، بیش از ۴۰۰ بار از صندوق‌، امهال گرفته‌اند و بازپرداختهای ۸ ساله به ۱۴ سال رسیده است.»

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *